di kopipes dari
Ustaz Azhar Idrus ( Original )
selamat membaca dan menghayati... salam maal hijrah ;)
Beberapa Peristiwa Penting Dalam Hijrah Nabi Muhammad saw
* Kafir Quraisy berazam untuk membunuh Nabi Muhammad saw
* Malaikat Jibrail memberitahu kepada Nabi Muhammad saw berkenaan
dengan rancangan jahat kaum Quraisy dan keizinan dari Allah swt kepada
Nabi untuk berhijrah ke Madinah
* Nabi memberitahu kepada Abu Bakr tentang rancangan Hijrah ini
* Mereka keluar dari Mekkah, pergi ke gua Thur
* Orang Quraisy mencari Nabi sehingga sampai ke gua
* Abu Bakr gelisah dan takut dengan keselamatan Nabi ketika di gua
* Turunnya ayat Al-Quran, Surah At-Taubah : 40
* Mereka keluar dari gua selepas bersembunyi di situ selama 3 hari
* Suraqah mengejar Nabi dan janji Nabi kepada Suraqah
* Nabi tiba di Madinah
* Pembinaan Masjid Nabawi
* Mempersaudarakan antara Muhajirin dan Ansar
Istifadah Dari Peristiwa Hijrah Nabi saw
1. Musuh-musuh islam suka untuk membunuh para du’at
Sesungguhnya kafir Quraisy tidak hanya kekal di dalam kekufuran mereka,
mereka juga menghalang manusia dari dakwah, membuat cerita bohong
mengenai Nabi Muhammad saw, menyeksa sesiapa sahaja yang memeluk islam
sehingga memaksa mereka berhijrah sebanyak dua kali ke Habsyah.
Mereka juga memboikot dan memulaukan Nabi saw, sesiapa sahaja yang
mengikut baginda dan sesiapa yang ada hubungan dengannya.. Iaitu
pemulauan ekonomi, dilarang melakukan sebarang urusniaga dengan mereka.
Dan yang paling teruk sekali ialah apabila mereka bersepakat untuk
membunuh Nabi saw. Caranya, mereka akan mengumpulkan pemuda-pemuda dari
setiap kabilah dan menetak baginda secara serentak.
Namun
begitu, Allah swt telah menyelamatkan baginda dan mematahkan rancangan
jahat tersebut. Justeru, para duat tidak sepatutnya menjauhi orang-orang
yang memusuhi dakwah ini, walaupun mereka cuba membinasakan kita dengan
cara membunuh atau membuat tuduhan-tuduhan supaya kita dijatuhkan
hukuman mati. Biasanya orang yang melakukan komplot-komplot ini adalah
dari kalangan pemerintah dan pelaksana undang-undang.
Para duat
perlu memahami dan menyedari bahawa tidak akan ada kehidupan yang
tenang antara ahli batil dan ahli kebenaran, lebih-lebih lagi jika ahli
batil itu adalah dikalangan orang yang mepunyai kuasa dan pangkat.
2. Mengambil asbab bagi setiap perbuatan
Para duat perlu mengambil setiap asbab yang dapat menggagalkan
rancangan jahat musuh, jangan lalai sehingga terlaksananya rancangan
mereka. Carilah asbab-asbab yang dapat menggagalkan rancangan jahat
mereka.
Kita dapat lihat bagaimana Rasulullah saw menyuruh Ali
r.a untuk tidur di atas katilnya, bagaimana baginda keluar dari
rumahnya, bagaimana mereka bersembunyi di gua Thur dan menetap di situ
selama beberapa hari supaya terlepas dari tipu daya kaum musyrikin.
Justeru, setiap duat perlu mengambil setiap jalan-jalan yang dibenarkan
syarak supaya dapat menjauhi dari bahaya musuh seperti keluar dan
menjauhi tempat tinggal mereka dan pergi ke rumah kawan-kawan yang
dipercayai, bersembunyi di situ, tidak keluar darinya. Ataupun, tidak
bercampur dengan mereka atau apa-apa sahaja jalan-jalan yang dibenarkan
oleh syarak yang dapat menjauhkan para duat dari bahaya.
3. Perlunya berhati-hati
Para duat perlu sentiasa berwaspada dan berhati-hati, dia tidak boleh
memberitahu orang lain sesuatu yang dapat menghalang dakwahnya, walaupun
kepada keluarga sendiri sekiranya ia boleh membawa kepada kemudharatan.
Kita dapat lihat bagaimana ketika dia tiba di rumah Abu Bakr, dia telah
: “Keluarkan semua orang selain dari engkau.” Baginda telah datang
sambil menyamar iaitu dengan menutup kepalanya, dia datang pada waktu
zohor, dan keluar dari rumah Abu Bakr dari pintu belakang. Semua ini
menunjukkan kepada keharusan berhati-hati dan berwaspada dari
musuh-musuh.
Justeru, para duat perlu melakukan semua ini,
jangan menganggapnya sebagai tindakan seorang pengecut yang dikeji.
Tetapi ia adalah satu perancangan yang tersusun dan menepati syarak.
4. Menyembunyikan nama, kerahsiaan
Para duat jika melihat suasana tidak sesuai dan perlu untuk
menyembunyikan nama-nama mereka atau sebahagian dari mereka ataupun
perwatakan duat. Ini dapat dilihat pada tindakan Abu Bakr ketika mereka
di dalam perjalanan ke Yathrib (sebelum ditukar kepada Maidnah
Al-Munawwarah). Para duat jangan lalai atau lupa dengan perkara ini.
Ketika di dalam perjalanan ke Madinah, Rasulullah berjalan di depan dan
Abu Bakr di belakang. Jadi, apabila dia ditanya siapakah orang di depan
itu, dia akan menjawab : “ Dia adalah penunjuk jalan ”. Maka orang yang
bertanya itu akan menyangka bahawa jalan yang dimaksudkan adalah jalan
yang biasa, tetapi hakikatnya ia adalah jalan ke arah kebaikan dan
hidayah.
5. Beriman dengan mukjizat
Ketika Nabi Muhammad
saw sedang berhijrah, telah berlaku beberapa mukjizat yang menjadi bukti
kebersamaan Allah swt dalam menjaga rasul-Nya. Diantara apa yang
diriwayatkan adalah ; sarang labah-labah dan burung merpati, dan
tumbuhnya pokok di depan pintu gua. Begitu juga peristiwa antara baginda
dan Ummu Ma’bad, Suraqah yang berjaya menjejaki nabi. Dia telah
dijanjikan dengan kalung raja kisra.
Berkenaan dengan kisah burung merpati dan labah-labah, timbul satu persoalan. Adakah kedua-duanya benar-benar ada?
Dr. Yusuf Al-Qardawi mengatakan :
“Adapun merpati itu, tidak ada riwayat yang sohih atau hasan
berkenaannya. Manakala labah-labah pula, terdapat riwayat mengenainya.
Ada yang mengatakan ia hasan, ada pula yang mengatakan dhoif. Apa yang
penting adalah, Allah swt mempunyai tentera-tentera. Boleh jadi
labah-labah yang mana Allah swt menyifatkan sarangnya sebagai sarang
yang rapuh."
Maksudnya: Misal bandingan orang-orang Yang
menjadikan benda-benda Yang lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung
(yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah Yang membuat
sarang (untuk menjadi tempat perlindungannya); padahal Sesungguhnya
sarang-sarang Yang paling reput ialah sarang labah-labah, kalaulah
mereka orang-orang Yang berpengetahuan.
Tidak peliklah jika
Allah swt menjaga rasul-Nya dengan sarang yang rapuh atau Allah swt
menjaganya tanpa ada asbab-asbab yang kita boleh lihat. Apa yang
penting, rasul-Nya terjaga dan terpelihara.” [Khitabul Asy-Syeikh
Al-Qardawi, juzu’ ke-4, dikumpulkan oleh Dr. Khalid Khalifah As-Saad]
Oleh itu, para duat tidak boleh menyembunyikan kisah ini malah perlu
menyebutkannya selagimana ia disebutkan di dalam sunnah nabawiyyah.
Katakanlah bahawa peristiwa ini menjadi bukti yang jelas kenabian Nabi
Muhammad saw.
6. Meminta pertolongan dari kafir yang dipercayai
Para duat dibenarkan meminta pertolongan dari orang yang tidak beriman,
selagimana dia dipercayai. Kita boleh lihat bagaimana Nabi Muhammad saw
dan Abu Bakr mengupah seorang musyrik untuk menunjukkan jalan dalam
penghijrahan mereka. Sedangkan ia adalah waktu yang genting dan
merbahaya.
Tidak syak lagi bahawa nabi saw dan Abu Bakr
mempercayai dan merasa aman dengannya. Ini menunjukkan bahawa
orang-orang kafir, pelaku maksiat atau sesiapa yang tidak berkaitan
dengan jemaah islam, pasti ada dikalangan mereka yang boleh dipercayai.
Seperti mempunyai hubungan kekeluargaan, kenalan lama atau jiran.
Atau mereka dipercayai kerana mempunyai asas akhlak yang baik seperti
amanah, suka kepada perkara kebaikan atau apa-apa sebab yang lain.
Manakala, masalah-masalah lain yang mungkin timbul, ia bergantung kepada
kebijaksanaan duat itu sendiri dan sejauh mana dia mengenali orang yang
menolongnya.
7. Ketinggian kedudukan Abu Bakr As-Siddiq
Bagi setiap duat yang memperkatakan tentang peristiwa hijrah nabi saw,
adalah mustahak untuk turut menyebutkan ketinggian kedudukan Abu Bakr di
sisi Nabi Muhammad saw dan di sisi Islam. Buktinya, Nbi saw pergi
berjumpa Abu Bakr dan memintanya untuk meneman bagi saw selepas mendapat
keizinan daripada Allah swt untuk keluar berhijrah.
Manakala
Abu Bakr pula, dia sangat takut jika berlaku sesuatu yang buruk kepada
baginda saw ketika di gua Thur, kerana dia sangat mengasihi baginda saw
lebih dari dirinya sendiri. Oleh itu, para duat perlu mengingatkan
manusia akan kebaikan dan budi pekerti Abu Bakr ini, serta menjadikannya
dan para sahabat umumnya sebagai qudwah dalam mencintai Nabi saw.
8. Kepentingan Masjid
Para duat perlu menggalakkan manusia supaya membina masjid di setiap
kampung dan tempat tinggal serta menjaganya. Ini dilakukan supaya dapat
mengingatkan manusia kepada solat, ibadah kepada Allah swt, perjumpaan
untuk mengkaji kitab Allah dan sunnah Nabi saw dan sebagainya. Kita
dapat lihat kepentingannya ketika mana Nabi saw tiba di Quba’, baginda
telah membina masjid untuk kaum muslimin solat.
Justeru, para
duat tidak boleh memandang ringan pembinaan masjid ini terutama di
kampung-kampung sehingga kita meremehkan pembinaan dan pembaikannya,
kerana pengimarahan masjid itu bergantung kepada solat yang ditunaikan
di dalamnya disamping jumlah jemaah yang ramai. Tambahan pula, di antara
medan dakwah para duat adalah di masjid disamping khutbah jumaat,
supaya khutbah tersebut dapat mencapai tujuan yang syar’ie.
9. Bersama-sama melakukan perkara-perkara kebaikan
Apabila seseorang daie itu menyuruh manusia untuk melakukan sesuatu
amalan kebaikan seperti membina masjid atau sekolah, membaik pulih
jalanraya, mengambus lecak atau lopak, mananam pokok dan lain-lain
perkara kebaikan, maka para duat mestilah sama-sama turun padang
membantu mereka supaya dia dapat menjadi qudwah hasanah.
Kita
dapat lihat bagaimana Rasulullah saw bekerja bersama-sama para sahabat
dalam membina Masjid Nabawi di Madinah.begitu juga jika dia menggalakkan
manusia untuk bersedekah, dia juga perlu melakukannya terlebih dahulu
mengikut kadar kemampuannnya walaupun sedikit.
10. Nasyid untuk menaikkan semangat
Sebagimana yang kita tahu, para sahabat bernasyid dengan beberapa bait
syair ketika mereka membina Masjid Nabawi di Madinah, sebagai perangsang
kepada pekerja dan meningkatkan keazaman, dan Nabi saw tidak
menghalangnya. Ini menunjukkan kepada keharusannya.
Oleh itu,
para duat dibenarkan bernasyid sebagai perangsang dan pembangkit
semangat untuk melakukan perkara kebaikan. Begitu juga dibenarkan
menggunakan segala wasilah yang syar’ie sebagai perangsang.
Dr. Yusuf Al-Qaradawi ada mengatakan di dalam khutbah jumaatnya :
Sesungguhnya hijrah Nabi saw meninggal satu tempat yang paling
disayangi oleh baginda, paling disukai oleh Allah swt. Ia juga adalah
tanah tempat tumpah darah baginda, tempat yang penuh kenangan baginya,
tempat baginda membesar. Lebih-lebih lagi, ia adalah tanah haram Mekah
Al-Mukarramah.
Namun begitu, jika bertemu antara tuntutan
akidah dan kecintaan kepada tanah air, maka tuntutan akidah lebih tinggi
kedudukannya dan perlu didahulukan ke atas yang lain. Tuntutan akidah
juga lebih berharga dari keluarga, rumah, harta dan apa sahaja yang
disukai oleh manusia.
Nabi saw telah berhijrah meninggalkan
negaranya dan kawan-kawannya. Firman Allah swt yangbermaksud: "Iaitu
mereka Yang diusir dari kampung halamannya Dengan tidak berdasarkan
sebarang alasan Yang benar, (Mereka diusir) semata-mata kerana mereka
berkata: Tuhan Kami ialah Allah". [Surah Al-Hajj : 40]
Semua
itu lebih mudah untuk mereka tinggalkan berbanding dengan keredhaan
Allah swt. Ini kerana mereka ingin membina sebuah Negara Islam, kerana
islam perlu kepadanya. Sebuah begara yang terpisah yang dapat
meningkatkan kalimah Allah di situ, dilaksanakan syariat islam,
ditegakkan syiar-syiar Allah dan memperlihatkan kekuatan islam..
Wallahua'lam
No comments:
Post a Comment
berkata benarlah walaupun pahit