Saturday, November 24, 2012

HARI ASYURA - 10 Muharam – 7 peristiwa besar



10 Muharam di namakan juga dengan Hari Asyura kerana pada hari itu banyak terjadi peristiwa-peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi pejuang yang gigih menegakkan syiar Islam.

7 PERISTIWA ANTARA YG BERLAKU PADA HARI ASYURA

·     Allah jadikan 7 petala langit dan 7 petala bumi. Allah jadikan bulan, bintang, matahari dan cakerawala. Allah jadikan Arasy, Loh Mahfuz, Kalam dan malaikat.

·     Allah mencipta Nabi Adam a.s. Allah menjadikan Hawa. Allah menjadikan syurga. Diampunkan dosa Nabi Adam a.s setelah bertahun-tahun memohon keampunan kerana melanggar larangan Allah – makan buah khuldi.

·     Nabi Nuh a.s diselamatkan oleh Allah keluar dari bahtera setelah bumi ditenggelami banjir selama 6 bulan.

·     Nabi Yunus a.s selamat keluar daripada perut ikan setelah berada di dalamnya selama 40 hari dan 40 malam.

·     Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa a.s bersama pengikutnya daripada tentera fir’aun. Fir’aun dan pengikutnya tenggelam ke dalam lautan tersebut.

·     Nabi Isa a.s di angkat ke syurga ketika di buru oleh tentera Rome untuk menyalib baginda.

·     Saidina Hussein ibni Ali telah syahid akibat di bunuh dgn kejam di Karbala oleh tentera Khalifah Bani Umaiyyah iaitu Khalifah yazid.


p/s: di galakkan berpuasa pada hari assyura, 10 muharram. tapi utk tidak di samakn dengan org yahudi yg juga berpuasa pda hari asyura, maka umat islam di galakkan berpuasa dua hari, 9 &10 muharram atau pun 10 & 11 muharram.. Allahu’alam... selamat beramal! ;)


No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...