Wednesday, January 25, 2012

PURDAH & AURAT dengan sepupu or abang ipar?

salam semua..
sekadar satu perkongsian yg mungkin di ambil mudah oleh ramai org..
termasuk aku sendiri..moga Allah ampunkan aku...

kisahnye macam ni,,.ni cerita pasal aurat sorg wanita dgn abang ipar or sepupu lelaki..

pergaulan dengan sepupu lelaki macam adikberadik..aku pon jadi pelik...
sebab aku sejak kecil lagi tidak suka rapat or bcakap dgn sepupu lelaki...
ya memang diri ini agak sombong n mungkin juga sebab tiada apa yg boleh aku bualkan dgn mereka..
jadi untuk menjaga auratku dgn sepupu lelaki memang sgt mudah..
dan sekarang aku berniqab juga bila mereka ade bersama...
sudah terasa kekok untuk membuka niqab walaupun pada hari raya...


aku lihat ramainya yg mendedahkan aurat dgn sepupu lelaki mereka..
tidak kurang juga yg mendedahkan aurat dgn adik2 ipar or abang2 ipar..

persoalannya sekarang...halal kah mereka hingga kita boleh buat macam tu??
sepupu lelaki or abang ipar tetap asing untuk kita...tapi kenapa kita senang je bukak aurat dgn mereka?
tanpa rasa bersalah langsung xpakai tudung or berbaju lengan pendek bila mereka ada bersama..

memangla susah tuk tutup aurat macam yg kita biasa tutup masa solat dgn mereka..
sape yg kata senang? orang2 yg bertudung labuh berniqab ustazah2 sendiri pon kat rumah xjaga aurat dgn betul depan adik beradik ipar..mereka dah belajar pasal aurat... tapi still xjaga aurat kat rumah..

walaupun di rumah kita sendiri, tapi aurat tetap kena jaga...
aku pelik tiap kali tgk ustazah2 yg mngajar pendidikan islam di sekolah tapi lepas abis sekolah sewenang2nya bukak aurat,dedah lengan, dedah kaki..jadi, kenapa kamu ajar pasal aurat pasal islam kalau kamu sendiri xbuat apa yg kamu ajar?? macammana student nak dgr apa yg kamu ajar kalau kamu sendiri yg buat salah tu...

adik bongsu aku pernah cakap... ustazah kat sekolah dia dua tiga org je yg tutup aurat betul2...
bayangkan la budak umur 12thn pon tahu aurat yg betul2 tutup macamana...layakkah dgn gelaran ustazah?
atau ustazah moden sekarang dibolehkan pakai baju kaler merah,pakai mekap, xpakai stokin xpakai handsock n tudung style yg melekat kt badan tu? apa guna pakai tudung labuh tapi melekat pada tubuh hingga menampakkan juga bentuk tubuh?

halalkah rezeki yg kamu dapat daripada kerja yg tidak ikhlas kerana Allah?
bukankah 24jam hidup kita ini perlu menuju kepada Allah?
barulah hidup kita masa2 kita menjadi ibadah..dan bukan perkara yg sia2 semata2..

aku baru je hidup dgn mghambakan diri pada Allah..
aku baru je hidup mengenal Allah...
belajar untuk ikut syariatNya...
semakin bertambah apa yg aku tahu, semakin takut aku untuk membawanya...
kerna aku bimbang jika aku tidak amalkan apa yang aku tahu...

dan sekarang..aku cuma menunggu masa aku betul2 kuat..
untuk aku berniqab juga bila abg iparku ade bersama di rumah ibubapaku...
ia memang agak sukar kerna sejak sekolah rendah lagi abang iparku sering dtg ke rumah kerna dia sahabat abangku n anak angkat/student ayahku sendiri...jadi dia sudah melihat wajahku sejak aku kecil hinggalah sekarang...alhamdulillah aurat2 yg lain2 sudah ku cuba sedaya upaya tuk menutup..aku sudah mula membeli tshirt muslimah yg longgar n labuh2, n pakai tudung labuh juga bila abg iparku dtg...

yang paling sukar adalah kaki... kadang2 aku sempat mnyarungkn stokin..kadg2 aku labuhkan kain atau seluar tuk mnutup kaki...tapi yg paling byk aku buat adalah elakkan daripada bertembung dgn abg ipar..
bila betul2 perlu saja baru aku duduk2 bersama ramai2 di ruang tamu...kalau x, mmg aku duduk dlm bilik jer..n kluar bila abg ipar xde...huhu mungkin nmpak mcm ngada2 or lebih2 jaga..tapi kita semua masing2 ade cara sendiri,,n aku lebih selesa dgn hidup mcm ni,,aku jaga kerna aku tahu aku akan dapat dosa dgn dedah aurat pada org asing.. sepupu lelaki n abg ipar adalah org asing bagi aku..walaupun ia nampak macam dekat dgn keluarga..mereka tetap ajnabi..

insyaAllah..moga satu hari nanti aku mampu pakai niqab fulltime bila ada ajnabi.. n salah satu jalan yg paling mudah tuk realisasikan impian tu hanyalah 'pernikahan'...

kerna aku sudah bertekad untuk berniqab fulltime once aku bergelar isteri...kerna aku mahu suamiku sorg saja yg melihat wajahku..wajahku hanya untuk tatapan suami yg Allah jodohkan untukku kelak jika aku sampai pada saat itu..kerna aku sudah tidak mahu lagi wajahku di samakan dgn perempuan2 lain oleh org2 yg melihatku...aku adalah aku...tiada yg sama denganku..Allah mciptakan setiap makhluknya berlainan..

tutup aurat sebab bila dedah pada yg xhalal, ia akan jadi dosa...
aku sudah byk dosa dulu jadi aku xmahu tambahkan lagi dosa aku yg tersedia...
moga Allah berikan kekuatan untukku...
dan moga Allah kuatkan bakal imamku untuk membela n pertahankan perinsipku, disaat ramainya manusia2 yg mpertikaikan n memandang rendah sunnah2 Rasulullah n ahlul baitnya...aaminn..


~TUHAN CINTA AGUNGKU~








No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...