Wednesday, May 25, 2011

BERUBAH atau KALAH ???

Bismillahirrahmanirrahim...

Terasa diri ingin membebel2 ttg satu persoalan yang selalu di argue oleh byk pihak  dgn pelbagai2 hujah masing2 tuk berlepas diri dari satu kewajipan.. Adakah satu perubahan itu satu pilihan atau satu kewajipan? mari kita berhujah..


Ya...berubah itu satu pilihan...

Hidup kita..segala apa yg kita lalui dalam kehidupan seharian kita pasti akan ada pilihan..semuanya akan bergantung pada apa yg kita pilih...contohnya...kamu ingin ke kuliyah tapi tidak tahu baju mana yang mahu dipakai..bila melihat baju2 di dlm almari, pasti akan ada satu yang akan dipilih oleh kita utk dipakai.. jika tiada, kamu akan cari baju2 yang masih belum dilipat atau yg brada di jemuran.. memang fitrah manusia di beri pilihan dan kebebasan tuk memilih.. bila di fikirkan balik, kamu juga ada pilihan untuk tidak memakai baju.. betol tak?? Semuanya bergantung kepada diri kita sendiri untuk memilih mana yg lebih disukai n seswai untuk kita pakai...situasi yang sama juga berlaku bila kita mahu belajar...kita punya banyak sgt pilihan tuk kita pilih..architecture, engineering, design, econs, pengajian islam, dlll..terpulang pada kita sendiri juga untuk memilih yang mana lebih kita expert n minat...kerna kita tahu, kita pilih kerna kita mampu bawa apa yg dipelajari lebih jauh.. dalam berumahtangga pula, kebiasaan juga bagi msyrakat sekarang memilih sendri calon2 pendamping hidup mereka...jarang sekali yg tidak memilih..pasti kita mahu memilih xkira bdasarkan agama, rupa, harta, keluarga, keturunan, asal, n macam2 lagi..kerna lumrah manusia mmg suka memilih..

Mengubah diri juga satu pilihan... terpulang pada individu itu sendiri untuk berubah atau pun tidak atau stay di takuk lama.. kita ada pilihan untuk berubah menjadi lebih baik, berubah untuk menjadi lebih buruk atau xberubah pon..sama saja sampai bila2.. semua atas kerelaan n keinginan diri sendiri...


situasi satu :

ari ni kita terlupa bangun solat malam, kita lupa qiyam, kita lupa baca quran..tp keesokannya, kita xmahu jadi macam semalam, kita nk ubah, n kita pilih tuk baca quran n bgun solat malam wlpun kita ada pilihan lain iaitu tidak buat apa2 atau biarkan itu mnjadi satu niat saja...



situasi dua :

arini kita makan nasik, esok kita makan nasik, lusa kita makan nasik, minggu depan makan nasik lagi dn sterusnya...kenapa kita makan nasik saja sedangkan ada saja makanan lain berhampiran nasik yg kita beli tu di cafe2 atau kedai2 makan? Kenapa xbeli mee atau yongtaufu kt tepi tu? Itu sebab kita sendiri yg pilih utk makn nasik..btol x? Ini mnunjukkan kita memilih untuk stay di satu tahap yg xberubah sedangkan kita ada pilihan lain..



situasi tiga :

ari ni kita baca banyak sgt buku2 ilmiah.. sampai abes baca 2 3 bijik.. byknya ilmu pengetahuan yang kita peroleh dari buku2 tersebut...tp esoknya..kita rasa malas sgt nk membaca, kita xbuat kerja yg disuruh, kita pergi lepak2 ngan member kt kedai2 mamak or kuar main bowling ramai2 or kita duduk jer tido kt umah dari pagi smpai malam xbangun2...apa yang kita baca semalam dlm buku 2 3 bijik tu pon kita dah lupa...sedang kita juga boleh pilih untuk membaca buku2 lain yg masih belum di baca...

ketiga2 situasi di atas sering berlaku dlm hidup kita kan? Sering kita diberi pilihan dlm menentukan apa yang mahu kita buat..ada yang kita pilih untuk buat, ada yg hnya tinggal niat, ada juga yg mmg kita xnk buat wlpun disuruh utk buat...kita seringkali mengikut apa yg kita mahu tanpa kita hiraukan dalil ini :

 
“orang yang lebih buruk daripada semalam adalah orang yang celaka,
orang yang hari ini sama dengan semalam adalah orang yang rugi,
dan orang yang lebih baik daripada semalam adalah orang yang beruntung”
 


jadi di sini...terpulanglah pada kita semua untuk memilih yang mana kita mahu.. menjadi si celaka.. menjadi si rugi... atau menjadi yang beruntung...


 .........................................................


okey...sebenarnya apa yg ingin disampaikan bukanlah untuk memberitahu berubah itu satu pilihan... kerna yang sebenar2nya n sebetul2nya...berubah itu merupakan satu kemestian dan kewajipan untuk kita sebagai muslim..pilihan itu hnyalah sekadar cabang2 ujian dari Sang Pencipta pada hamba2Nya untuk menguji tahap ketaatan dan kesanggupan kita untuk mengikut apa yg disuruhNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya...apakah bukti2 yang kita ada untuk berkata bahawa memang benar kita redha Allah sebagai Tuhan, Muhammad sebagai rasul, dan Islam sebagai agama? Apa yg kita buat sebagai bukti kita mencintai Allah Taala dan Rasulullah SAW? Benarkah kita cinta? Benarkah kita taat? Benarkah kita syg dan takut pada Allah sperti apa yg sering kita beritahu?


situasi satu (wanita) :

kita pakai tudung..tapi tudung kita tu nipis dan singkat..kadang2 kita pakai selendang yang menampakkan rambut.. kita suka pakai jeans n tshirt je kemana2 pon, sebab tu selesa n senang tuk kita pakai, xpayah nk iron, jimat masa... kalau kita pakai baju kurung, kita xpakai kain alas n baju alas kt dlam..baju kita nipis n mnmpakkan warna kulit...kdg2 kita pakai kebaya n kita pakai tudung singkat xmelepasi dada, susuk tubuh kita jelas kelihatan n dpt dilihat oleh semua orang... dalam laman sosial pula, kita byk sgt fren lelaki..hari2 kita kena puji sebab gmbar2 daring n cute2 yg kita letak..kita suka bergaul n lepak2 dgn member2 lelaki...kita suka kuar makan, tgk wyg, men bowling, g bkelah ngn member laki...kita selalu kuar shoping n dating ngn boifren kita...kita byk bgosip ngn kwn prempuan..satu hari..sorg kawan kita tegur cara kita berpakaian..kawan kita kata cara kita berpakaian xbetol..kita xtutup aurat dgn betol..kawan kita suruh kita pakai baju longgar2..tebal2..labuh2..yg mnutup susuk tubuh...kawan kita kata..kita berdosa bila dedah aurat pada lelaki yg ajnabi/asing bagi kita/lelaki2 yg boleh kita kahwini..lagi, kawan kita ckp, xelok n xmanis bila kita bergaul bebas ngan kawan2 lelaki wlpun kita da lama kenal, kwan kita xsuka kita kwn dgn mereka sbb mereka xtlg nasihat kita n xberpesan2 dgn pkara2 baik.. dia juga tegur kita berdosa bila kita kluar dgn lelaki yg bukan mahram bdua2an sbb yg ketiga adalah syaitan..n syaitan xkan bhenti mggoda hingga kita buat pkara2 maksiat pada Allah..lagi kwn kita ckp, xbaik kita menayangkan gmbar2 kita yg boleh timbulkan fitnah pd kita, lebih2 lagi klw aurat terdedah sbb kita bukan sja tmbah dosa kita tp dosa lelaki2 yg melihat juga..


situasi dua (lelaki) :

kita suka sangat hisap rokok..mmg kita addicted la..perokok tegar...mmg stiap hari kita merokok.. kita juga suka melepak..hari2 kita abiskan masa melepak di kedai2 kopi, kedai2 mamak or shopim komplex ngan member2 kita, kita suka bergaul bebas lelaki n perempuan..kita byk mngumpat, kacaw2 org yg lalu lalang, kita behave like a child, kita suka g tgk wayang..suka g konsert2 dan tempat2 hiburan..kita suka tgk perempuan..xcukup dgn girlfren, kita tambah lagi kwn2 prempuan lain yg seksi2 yg byk dedahkan aurat lam laman sosial..kita suka tgk menda2 xelok n haram..lumrah lelaki suka melihat tubuh wanita..kita suka kuar ngn girlfren kita..bleh manja2 ngan dia..kita xhiraukan org2 sekeliling kita..satu advantage tuk tgk tubuh girlfren kita yg bpakain seksi juga..kita suka kutuk org..kita suka marah2 org, cari pasal.. kita pemalas dan xamanah lam kerja kita..kita byk ckp mende2 mngarut, mencarut, pkataan2 yg xenak didgr selalu kuar dari mulut kita..kita juga suka sgt tidur..pagi petang siang malam..tidur saja la kerja kita tnpa buat perkara lain... bila tgk crita, kita suka tgk heroin yg seksi2 n cantik2..lagu2 pnyanyi wanita pon kita layan je smua..satu hari...sorg kawan kita tegur cara kita manage masa kita...kawan kita kata..xelok kita abiskan waktu tu sia2 macam tu..kwn kita kata byk lagi perkara lain yg bermanfaat tuk kita buat.. dia juga ajak kita tuk berkumpul n bergaul dgn org2 soleh dan jauhi kawan2 yg boleh melalaikan n merosakkan akidah kita...dia ajak kita pergi masjid...dia ajak kita solat jemaah sama2..dia ajak kita pegi masjid dgr kuliyah subuh.. dia kata, xelok kita asyik tgk aurat wanita yg tidak halal bagi kita kerna wanita adalah fitnah dunia..once wanita mlgkah kluar dari rumah, syaitan trus berdamping n mperindahkan wanita itu pd pndangan kita mmg untuk mjatuhkan iman n mrosakkan akhlak kita...dia kata rokok tu xelok..membazir amalan syaitan dan kalau dilihat cra pembuatan rokok pon sudah jelas haramnye..org yahudi buat rokok tapi mereka sndiri xisap rokok..mereka buat hnya untuk gelapkan hati org islam..kawan kita kata, bila kita selalu sgt buat dosa2 begitu, hati kita akan gelap, chaya ptunjuk tidak akan smpai pd hati yg kotor..kerna kebaikan itu tidaklah akan bercampur dengan keburukan dlm satu tempat yg sama iaitu hati kita...


okey...dalam cerita di atas...adakah satu perubahan pada kita itu satu pilihan atau satu kewajipan?? Adakah apa yg disuruh n ditegur oleh kawan kita itu semata2 ajakan kosong?? Atau adakah kawan kita itu berpesan untuk kepentingan dia?? Manfaat perubahan itu adakah untuk kawan kita atau untuk kita sendiri?? Kawan kita menyuruh kepada sesuatu yg di suruh oleh agama atau suka2 dia saja utk suruh?? jika Rasulullah ada bersama2 kita sekarang, bagaimana penerimaan kita pada ajakan Baginda??? Adakah akan dilayan sama seperti kwn kita yg mnyuruh kita kepada kebaikan n mninggalkan kmungkaran itu???  Perubahan mninggalkan zaman jahiliah mmg satu kewajipan pada setiap muslimin/muslimat yg mempunyai aqal fikiran..



tapi....


dlm kedua2 situasi di atas, kita selalu jawab macam ni kan?

“ala...nanti la..saya xbersedia lagi la nk jadi baik..”
“huu..nampak baik sangat la nanti..saya bukan baik sgt pon nk pakai mcm tu..”
“emm..bukan xnak berubah..tapi belum sampai seru...”
“family sy xbagi pakai macam tu..diorg kata pakai mcm biasa2 dah la..mcm org2 ramai..”
“beri saya masa laa..sy akan berubah jugak nanti..tp bukan sekarang..”
“nantila lepas kawin sy berubah la..”
“malu la kt kawan2...nanti diorg ejek saya plak tiba2 pakai tdung labuh..”
“ala..kawan je..bukan buat ape2 pun..xsalah rasanya...”
“ala..ramai je org yg pakai mcm alim2 tapi bukan semua baik...”


Astargfirullah...moga Allah melindungi kita semua dari menjawab seperti itu... cuba kamu semua tanya pada org2 alim, guru2 agama, tokguru2 di pondok atau madrasah mana2 saja, apa yg di jwab oleh kamu tu dikira sbgai apa? tanpa sedar kita telah melakukan syirik pada Allah...ya..dosa yg xkan diampunkan..jangan kita hanya tahu syirik tu menduakan Allah dgn yg nampak pada zahir sahaja.. yg xnampak mcmana?? Tidakkah pernah kita terfikir? Kita melebih2kan org lain, kita malu pada org lain, kita takut pada org lain, kita xyakin dgn ptolongan Allah, kita langgar perintah Allah, kita xtakut buat maksiat, kita bcakap sesuatu yg belum berlaku, kita seolah meramal masa depan bkata nanti..nanti..tunggu..sampai seru...seru apa yg di tunggu?? Ajal ?? jangan sampai tiba ajal baru mahu bertaubat..taubat xditerima ketika sakaratulmaut..moga kita lebih alert..


Kesimpulannya...berubah atau kalah bukanlah kuasa kita...apatah lagi ingin mengubah...kerna segala yang berlaku semuanya kehendak n ketentuan ALLAH TAALA..kita hnya perlu mencari ikhtiar...sekuat mana pon ajakan kawan kita, jika Allah tidak mahu petunjuk itu sampai pada kita, ia mmg tidak akan berlaku...kerna hanya Allah saja lah yang mengetahui hamba2Nya yang mahu taat padaNya..yang benar2 cinta padaNya... sedangkan Muhammad kekasih Allah sendiri tidak mampu mengubah org yg disayanginya tuk memeluk islam...apatah lagi kita hanya manusia biasa...hanya pada Allah sajalah tempat meminta pertolongan..





*************************************************************************
hatiku selalu menangis bila membaca ayat ini...

“sungguh, engkau (Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk.”
*************************************************************************

Aku hanya insan biasa...tiadalah aku bisa merubah sesuatu walau aku mahu hanya untuk kebaikan dan kesenanganmu kelak.. dalam pada itu...diri ini juga bimbang andai tidak tergolong dlm org2 yang telah Allah ketahui yg mahu menerima petunjukNya...kerna diri ini..jiwa ini...hati ini...hanya Allah saja yg mengerti...sesungguhnya...hanya pada Allah jualah tempat ku berserah diri....moga kita semua di antara yang mahu akan petunjukNya dan bukan yang lari dari petunjukNya...amin..









Sunday, May 22, 2011

forgive me..my mistakes..

salam..

hmm...actualy,honestly,and truely, i feel like crying..
not sure with wat i want for my future...
too many obstacles keep on pressuring me..
though there are such a beautiful life waiting for me..
too kind for me...too humble and gentle...understanding...
dunno why i still keep on staring at the different site...
the egoistic, paranoia, ignorant and kind of dat stuff...
i know i must face it whether i am willing to or not..
dat kind of things did give me frustrated and tears..
looking back to my past time stories...too sad..too bad...
asking for forgiveness from the people we've hurt was really hard..
some of them are ready to forgive and forget..thankx to ALLAH..
but...wat about the others dat cant forget wat we had done to them?
though too many times we've repeated the same phrases..same words..
"im sorry for wat i have done to you..."
"i am so sorry im too bad to you.."
"just let the past time flow..let it go away.."
"im sorry..plis 4get it and leave it.."
time by time...over seconds, hours, day, night, months, and years...
it was impossible for everybody to forget our mistakes...my mistakes..my bad..
as u cant forgive me my wrongs...
i will leave it to my Rabb..
i have no power to change everything...
i have no power to make u understand me..
i have no power to make u forgive me n forget my mistakes..
i have no power to convince u dat im different from wat i am to u before..
only to Allah i will surrender...
only to Allah i pray...i hope everything will be okey...
i hope everything will be forgotten and over..
i will not down with wat u said...though im crying at dat time..
coz i know..Allah knows me better than others...better than u..better than anyone..
u can say wat u want bout me...
u can judge me by ol ways dat u want...but please..
please dont treat me like i am wat i am long time ago...
please accept the fate..we are not meant together..
please understand..
please forgive me...
please forget it...coz i also dont want to remember it...
if by forgeting me, u will able to forget my wrongs...just do it..
i will be happier by that..
as long as u will forgive all my mistakes..dat will be fine for me..
i pray to Allah...hope dat one time..soon..u will forgive me...
and forget everything..
thank you for sharing bad memories...
reminding me with my bad deeds before..
may Allah bless u in wat ever u do..
fiddunya wal'akhirah...


when i leave sumthing...
it is just becoz i know it is not good for me...
when i go away from some one...
it is just becoz i know dat im not suits them well...
when i disappear from crowded..
it is just becoz i dont want people to remember me..
coz i know such things will happen..
and surely it's really happens now...


i am sorry...
dat is all i can say...





_end of the story_





sharing questions....u can answer with wat u want...

if an ignorant once accept ISLAM as his way of life,
believe that it was the true religion and revelation from Allah The Almighty,
do all dat Allah had command/order,
left all the wrongdoings and bad deeds dat he had done before...
and redha with his life now... ,
is it fair to treat him wif wat he was long time ago?
is it fair to remind him dat he is a killer, robber, gambler, player,
or anything bad bout him before he accept ISLAM?
are we sure it is the best way to give a lesson?


~ask your heart~


Friday, May 20, 2011

190511 : surat untuk mak saya


Program VIM arini jaga booth di foyer masjid dari pkul 11am to 5pm...malam pulak, ada talk on woman issues..tajuk dia Ummi..Ya Ruhi Wa Hayati...atau..ibu..ruh ku dan  hidupku... Allah.. sedih sgt talk ni...yela...pasal mak kita...hmm..nangis mcm ape da td.. rindu sgt2 pd mak kt rumah... sedih.. sbb ptg td call mintak duit jer n xsempat nk tnya kabar sebab kedit xcukup...huwaa...selain talk, ade puisi, drama, Q & A session dan refreshment...macam yg sbelum2 ni jugak.. Alhamdulillah Allah meringankan tubuh ini lagi utk join semua aktiviti selagi terdaya.. sungguh bahagia bersama mereka semua..=) di akhir program yg paling berat skali... mc suruh semua akhawat2 yang hadir tulis surat utk ibu masing2,,siap bagi kertas, sampul surat lengkap ngan setem lagi..just tinggal nk tulis jer.. diorg suruh amanah tuk post klw xsempat siap tulis mlm ni..mmg xsempatla,,,tulis satu paragraph pon da tesedu2 da nangis...hmm..da mmg mnja ngn makayah..jd macam tu la.. huu malu la kt adik sebelah..hihi...xpela..sbb kami semua nangis..=p
Dan suratku berbunyi begini...
.............................................................................................................................
Che Natrah Che Ishak...i love u mom...
Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kehadapan ibuku yang amat ku sayangi dan rindui... mak... tiada apa lagi yang dapat ku syukuri selamaku hidup selain kasihsayang dan didikan darimu.. hanya pada Allah tempat ku luahkan kesyukuran akan nikmat cinta dan kasihsayang darimu... tiada apa yang ku inginkan selain doa darimu.. dan redhamu atas apa ku lakukan...
Mak...
Diri  ini setiap hari memikirkan keadaan kesihatn ibu di rumah.. bagaimana harimu di sekolah? Bagaimana harimu di rumah? Sihatkah ibu.. maafkan diri ini kerana jarang sekali menelefon.. sesungguhnya hanya Allah sajalah yang tahu tiap2 doa, tiap2 solatku..dirimu sentiasa ada.. “Ya Allah Ya Tuhanku..kasihanilah kedua ibubapaku sepertimana mereka mengasihaniku sewaktu aku kecil hingga dewasa”...
Mak...
Mimi nak mintak maaf mimi byk buat salah pada mak ayah.. dulu mimi byk lawan ckp mak ayah.. mimi xdengar nasihat mak ayah.. mimi minta maaf mimi selalu minta duit dari mak ayah.. kadang2 terasa diri ini sudah banyak menyusahkan... bimbang diri xmampu untuk membalas segala jasa dan pengorbanan mak ayah.. impian mimi untuk belajar agama lebih dalam... tapi mimi tahu mak ayah mahukan yang terbaik untuk masa depan mimi.. sebenarnya diri ini tidak mahu berjauhan dengan mak.. mimi akan ikut apa yang mak mahu dan inginkan.. mimi akan sambung master n buat yg terbaik untuk mak ayah.. tapi mimi takut.. di saat diri jauh dari mak ayah..jika Allah mengambil diri ini.,.mimi xsempat tunaikan impian mak ayah...mimi xsempat berjaya..mimi xsempat balas jasa mak ayah...mimi xsempat jaga mak dan ayah...
Jikalau itulah yang ditakdirkan untuk mimi, mimi mohon mak dan ayah redhai pemergian mimi.. halalkan segala apa yang mak ayah abiskan untuk mimi belajar, makan, minum, pakaian dan semuanya,, maafkan mimi jika xsempat membalas jasa..walaupun bukan hari ini, esok, lusa, atau bila2..jika Allah memisahkan mimi dari mak ayah, mimi selalu berdoa agar kita sekeluarga dapat berkumpul bersama2 di syurga kelak..pernah satu hari mimi mimpi kita masuk dlm tempat penuh dengan api.. tempat tu seolah mnyedut kita semua masuk..masa didalamnya, mimi mencari2..mana mak...mana aini...mana kaksu..mimi xjumpa semua.. mimi xnak mimpi tu jadi betul2.. mimi nak kita semua bahagia di syurga.. mungkin dulu mimi lalai, abaikan solat, xtutup aurat dengan sempurna, tapi Allah Maha Penyayang...Dia beri mimi peluang untuk tebus balik semua dosa2 mimi dulu..
Di UIA ni, mimi join satu kelab..VIM..Volunteers of IIUM Mosque.. sukarela or AJK Masjid UIA.. banyak aktiviti2 yang mimi ikut.. halaqah/tazkirah/ceramah agama/usrah/qiyamulai/iftar or puasa sunat ramai2..mimi kenal ramai kawan2 yang sama2 mencari redha Allah.. mimi syukur Allah tentukan jalan ni tuk mimi..sekurang2nya mimi xmenjadi beban tuk ayah di hari penghisaban kelak..insyaAllah...
Mimi rindu mak dan ayah sgt2... mimi sayang mak ayah sampai mati... sampai akhir waktu.. mimi mintak maaf atas segala kekurangan mimi sebagai seorang anak..ampuni segala dosa mimi sejak kecil sampai sekarang.. doakan mimi mampu jadi anak yang solehah.. doakan mimi berjaya di dunia dan akhirat.. doakan mimi istiqamah dalam tiap ibadat yg mimi lakukan.. doakan mimi sentiasa tunduk dan patuh pada perintah Allah SWT dan Rasulullah SAW sepertimana tempat paling tinggi adalah untukNya melebihi yang lain.. doakan mimi menjadi wanita solehah yang selayaknya bertempat di jannah menjadi bidadari syurga.. doa anakmu yang jauh ini sentiasa menyebut nama kalian berdua.. moga Allah merahmati dan memberkati hidup mak ayah di dunia dan akhirat...Amin...

Salam dari anakmu,
Norsyamimi Binti Hanapi  - Cahaya Keharumanku –

Monday, May 16, 2011

Andai waktu memanggilku...

Andai waktu memanggilku...

Ya Rabbi..
Berikan kami...
Cahaya penerang di gelapnya hati..
Jauh sudah langkah kaki..
Lewati jutaan detik tak kembali...

Illahi...
Ampuni kami..
Dosa-dosa mewarnai diri..
Hati lupa...kadang terlena..
Mimpi dunia menggoda sang jiwa...

Andai waktu memanggil ku...
Berharap tersenyum di akhir masaku...
Maafkanlah...
Ampuni diriku..
Hati kan memohon kemaafanMu

Tangan ini...Hati ini..
Hari hari berlalu..kan menjadi saksiMu...
Suka duka nestapa..
Tiada hati bisa berdusta....


opick

WANITA SOLEHAH lebih baik daripada BIDADARI

sumber dari http://greenhijau08.blogspot.com/

Alhamdulillah...Allah menentukan hariku bertemu dgn post ni dlm satu blog muslimah... ia mnguatkan lagi peganganku untuk terus istiqamah dlm setiap ibadah yg dilakukan.. menjadi sumber kekuatan lahiriah dan rohaniah... memberi semangat dan dorongan pada diri.. moga semua akhawat2 sentiasa istiqamah dlm mnggapai title wanita solehah kerana wanita yg solehah itu adalah lebih baik daripada bidadari syurga...insyaAllah..dipermudahkan jalan utk kita semua..aminnn...=)

jom baca !


Wanita solehah tidak boleh sembarangan mencintai lelaki. Lelaki yang paling wajar dicintai oleh wanita solehah ialah Nabi Muhammad SAW. Ini kerana Nabi Muhammad SAW adalah pembela nasib kaum wanita. Baginda telah mengangkat martabat kaum wanita daripada diperlakukan dengan kehinaan pada zaman jahiliyah, khususnya oleh kaum lelaki. Ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW juga berjaya menyempurnakan budi pekerti kaum lelaki. Ini membawa keuntungan kepada kaum wanita kerana mereka mendapat kebebasan dalam kawalan dan perlindungan keselamatan oleh kaum lelaki.


Iaitu dengan mengikuti ajaran Nabi Muhammad SAW menjadikan bapa atau suami mereka berbuat baik dan bertanggungjawab ke atas keluarganya. Demikian juga dengan kedatangan Rasulullah SAW telah menjadikan anak-anak tidak lupa untuk berbakti kepada ibu mereka, contohnya seperti Uwais Al-Qarni. Salah satu tanda kasih Baginda SAW terhadap kaum wanita ialah dengan berpesan kepada kaum lelaki agar berbuat baik kepada wanita, khususnya ahli keluarga mereka. Rasulullah SAW sendiri menjadikan diri dan keluarga baginda suri teladan kepada kaum lelaki untuk bagaimana berbuat baik dan memuliakan kaum wanita.
Rasulullah SAW bersabda, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi) Lagi sabda Rasulullah SAW, “Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir). Tapi betul ke wanita solehah itu lebih baik daripada bidadari syurga?
Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang): Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?” Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.” Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?” Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani).
Terkejut bila membaca hadis ni dan ingin berkongsi bersama rakan-rakan lain. Sungguh tinggi darjat wanita solehah, sehingga dikatakan lebih baik daripada bidadari syurga. Semoga hadis ini menjadi inspirasi bagi kita semua dalam memperbaiki diri agar menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. InsyaAllah.. Tapi, bagaimana yang dikatakan wanita solehah itu? Ikuti kisah berikut, semoga kita sama-sama beroleh pengajaran.


Seorang gadis kecil bertanya ayahnya, “Ayah ceritakanlah padaku perihal muslimah sejati?” Si ayah pun menjawab, “Anakku,seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata.Wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil,tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi. Itulah yang terbaik”. Si ayah terus menyambung, “Muslimah sejati juga tidak dilihat dari bentuk tubuh badannya yang mempersona,tetapi dilihat dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersona itu".
"Muslimah sejati bukanlah dilihat dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu.Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan.Muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa,tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran". Berdasarkan ayat 31,surah An Nurr,Abdullah Ibnu Abbas dan lain-lainya berpendapat, "Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram". (As syeikh said hawa di dalam kitabnya Al Asas fit Tasir).
“Janganlah perempuan -perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik”. (surah Al Ahzab:32). “Lantas apa lagi ayah?”sahut puteri kecil terus ingin tahu. “Ketahuilah muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian grand tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya. Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat dari kekhuwatirannya dirinyalah yang mengundang orang tergoda".

"Muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya,dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi.Dan ingatlah anakku muslimah sejati bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul”.
Setelah itu si anak bertanya, ”Siapakah yang memiliki criteria seperti itu ayah?Bolehkah saya menjadi sepertinya?mampu dan layakkah saya ayah?”.
Si ayah memberikan sebuah buku dan berkata,”Pelajarilah mereka!supaya kamu berjaya nanti.INSYA ALLAH kamu juga boleh menjadi muslimah sejati dan wanita yang solehah kelak,malah semua wanita boleh”. Si anak pun segera mengambil buku tersebut lalu terlihatlah sebaris perkataan berbunyi ISTERI RASULULLAH. “Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”.(riwayat Al Bazzar)

p/s: sangat suka ini banyak2... dulu.. selalu fikir... bestnyer di cipta jadi bidadari syurga... cantik... tinggal di syurga.. dipelihara dan dijaga dgn elok di syurga.. dijadikan isteri pada org2 soleh.. org2 yg syahid.. sejak kecil lagi pikir psl ni...jeles kan? sekarang... tiada lagi fikiran2 yg macam tu.. bila diri dah yakin.. kita juga mampu menjadi bidadari.. malah lebih baik drpd mereka..di dunia dan juga di syurga...bidadari dlm keluarga kita.. untuk ayah... untuk suami.. untuk anak2... xperlu bersusah2 dan berlebih2an utk cantik di dunia kerana itu tidak kekal..cantiklah hanya pada suami saja.. xperlu nk tunjuk kecantikan kita pada org lain...tiada gunanya..lebih baik berkorban sgala keinginan diri utk dilihat cantik di mata Allah di syurga yg kekal kecantikannya kelak...moga menjadi impian bersama...insyaAllah tgolong dlm golongn itu...AMINNN...=)


tiada hati bisa berdusta..

Suka. Duka. Nestapa.
Tangis. Tawa. Airmata.
Tiada hati bisa berdusta...

Bila perit...
Bila sedih...
Bila sakit..
Airmata bukan segalanya...

Hanya pada Allah hati berserah..
Hanya pada Allah jiwa berpasrah...
Kerna segalanya bergantung padaNya..
Hanya pada Dia semua bermuara...

Detik waktu kan berlalu...
Suka duka kan berlalu..
Tangis tawa dan airmata..
Semua kan berlalu dan pergi....


Alhamdulillah....


Sunday, May 15, 2011

xsampai 24jam deactivate acc FB

salam semua...
mula2..nk mintak maaf sebab deactivate account fb..
bukan nk lari dari kamu semua..
tapi...
byk sgt sebab yg xmnyenangkan hati ini...
biar Dia saja yg tahu..
bila kita rasa hati xsenang n selalu gelisah ttg sesuatu perkara..
tu bererti kita sedang melawan fitrah hati kita...
kita sedang melawan keinginan hati...
tu juga apa yg terjadi pada saya...

berat...memang sgt berat tuk jauh dari kamu semua...
xsampai 24jam deactivate..
"mi..xdop fb doh ko? xleh dh saim nk baca blog mu..dia baca sopmo dari link aku..."
"awop..mano fb cari dok jupo"
"mie..nape sampai delete..mi da ramai kawan..senang nk dkwah"
"bakpo tuh mi nk deactvte, ado masalah serabut ko gapo, ko sero dop molep ko ranoh"
"i will miss u cahaya keharumanku"
hmmm....susah nk jawab...ok..i'll try..


jika berpegang pada ini
"sebaik2 di antara kamu adalah yang paling banyak memberi manfaat"
"sampaikanlah daripadaku walaupun sepotong ayat"
ya...mahu saja ku approve smua fren request biar sampai beribu2 agar ada yg dpt sy sampaikan walaupun sedikit utk manfaat bersama..xdinafikan fb tu da nk sampai 4000 fren dlm masa 8bulan..tidak ditmbah dgn request yg terpaksa ku reject...(kerana profile pic org yg add tidak menepati penampilan muslimah, berpakaian seksi terutama freehair, lelaki yg letak gmbar mngarut, letak gmbar artis, letak nama pelik2, n swaktu dgnnya)..fb tu juga yg kedua dibuat utk tujuan dkwah sahaja selepas yg pertama di delete kerana byknya kemungkaran... memang..sgt suka dgn fb kedua..ramainya akhawat2 mujahidah2 shbat2 yg bertemu dgn ukhuwah fillah.. si situ ku jumpa ramainya teman seprjuangan yg sama2 berniqab..yg mana diri ini tidak rasa kekok dgn mereka..berkongsi cerita n pengalaman berpurdah..alhamdulillah...


tapi semakin lama...keadaan bertukar sebaliknya...
kerana ini...
"setiap antara kamu akan diperhitungkan mengikut setiap apa yang kamu tinggalkan"
"setiap yg kamu perkatakan akan di hitung selama kesannya pada yg lain"
bila di fikirkan....
hati mula gelisah dan tidak senang...
bimbang dan risau jika apa yg diperkatakan di salah erti...
bimbang apa yg di kongsi terdapat kesalahan yg xdisengaja...
bimbang jua timbulnya fitnah dlm tiap penulisan...
risaunya hati andai penulisan xdifahami mengikut apa yg hendak disampaikan...
hanya Allah saja lah tempat sandaran diri ini...
alhamdulillah jika ia membawa kebaikan..
nauzubillah dari membawa keburukan..


"xkenal maka xcinta..."
pepatah yg xboleh diguna pakai lagi di akhir zaman ini...
byk x dgr kisah penipuan melalui fb? penceraian kerana fb?
pembunuhan kerana fb? seks bebas? fitnah memfitnah? caci mencaci? bercinta dlm fb?
semua itu bermula dgn sebuah perkenalan biasa melalui fb...
pada awalnya hanya chatting..lama2 mesej..kontek..jumpa..maksiat...
adakah smua itu berlaku setelah mengenali?
sebenarnya....
itu semua berlaku kerana saling tidak mengenali...itu cinta bawahan..cinta hina..
diperbodohkan nafsu sendiri...situasi ni byk berlaku dlm fb ku yg pertama...
melihatnya saja sudah membuat ku geli...
tapi situasi sebaliknya berlaku dlm fb kedua...
diri di dekati org2 soleh solehah...
yg sentiasa membimbing n memberi nasihat..
menegur ketika mula lalai...
mengingatkan tika diri ini lupa...
membetolkan tika salah..
menyokong bila diri mula lemah dan tidak yakin....
sentiasa mengingatkan tentang jalanNya...
di sini lah timbulnya cinta...
cinta kerana agamaNya..
cinta kerana sunnah rasulNya..
cinta kerana punya impian yg sama...
menegakkan dakyah islamiyah disaat dunia hanyut dalam mainan dunia...
adakah kami saling mengenali? tidak..kami tidak mengenali...
kenpa diri ini di cinta sedang kita tidak mengenali?


diri ini lari kerana kamu wahai lelaki...
kamu2 yg ku hormati...
wajarkah melamar melalui laman sosial begitu?
ya..xdinafikan ramai antara dae'i yg bertemu jodoh dlm fb...
itu kerana jalan pertemuan mereka telah ditentukan begitu...
tp...diri ini xmampu menerima perkara sebegitu..
memang tiada salahnya menyatakan hasrat kamu yg suci itu...
tapi bagaimana jika kamu smua di tempatku?
yang mana satu yg harus ku terima?
mnyuruhku istikharah..mmg tidak salahnya istikharah utk jodoh...
tapi cuba kamu bygkan jika yg mnyuruhku bukan kamu seorg?
memaksa2 bukannya jalan yg betol...
maafkan diri ini menolak semuanya...
walaupun tidakku letak sekeping pon gmbarku dlm fb...
kamu merisik2 gambarku dari fb family n kawan kuliahku...
itu cukup membuatku terkilan...
pada ku, kamu bisa buat begitu...pada org lain???
tanyalah diri...aku xmahu lagi menjadi salah sorg dari wanita2 yg kamu stalk..
kerana ini pepatah di atas tiada gunanya lagi...
kerna walau di ikat sekalipun..
walau bersama berpuluh2 tahun sekalipun...
xmungkin kamu akan mengenali pasangan kamu sepenuhnya...
stakat nama dan no ic bolehla ingt...(tu pun blum tntu ingt) =p


sering ku sebut...
niat yg pada awalnya baik...
lama kelamaan terasa kecacatannya..
ada sesuatu yg tidak betul...
ya...rasanya xperlu ada fren dari kaum lawan jenis...
untuk mnyampaikan...xsemestinya pada semua makhluk dalam dunia ni...
itu bukan tugas kita...
cukuplah sekadar kemampuan sahaja...
lagipun sy bukannya ulamak..hee
skop penyampaian juga akan diminimize...
hanya untuk wanita saja..=)
sesuai dgn apa yg seorg shbat beritahu...
"seeloknya tapis dulu fren dlm fb..xperlu ada kawan lelaki yg xmembawa kepada jalan Allah"
walaupun mmg da tapis..langkah yg lebih selamat ku ambil ialah dlete terus semua..huu
kerna yg kumahu hnya bersama2 akhawat yg sama2 ingin mnggapai title bidadari syurga nanti...
itu sahaja...lgpun adik2 byk bertanya ttg purdah..jd fb ketiga ni akan ada gambar..supaya senang shbat2 n adik2 akhawat tgk cth niqab n pemakaiannya...=)


ya..
sy ada fesbuk ketiga..fren ade 7 org je klw xsilap..hahaha
ia baru juga dibuat rasanya xsampai 3bulan...
ntahla sy pun hmpir terlupa sy masih ada satu lgi acc fb...
emel n password pon dh lupa..naseb la ade di tulis..huhu
fb ni di buat hanya untuk memohon maaf shja sebenarnya...
sy cari balik semua yg sy penah buat salah dulu...
dgn fb ni la sy anta mesej utk mintak maaf...
kebanyakan mereka adalah org2 dari fb sy yg pertama...
di kala diri ini masih di zaman jahiliyah...
bila hati selalu teringat salah silap dulu...
apa yg ingin di buat..hanya memohon maaf...
bimbang pergi tanpa kemaafan mereka...
alhamdulillah..mereka kata sy xde wt salah pon...huhuhu kami da jadi makin baik...=))


sebab lain sy delete fb kedua ialah...
ada di antara kwn2 sy yg masih belum delete gambar lama sy...
wlupun mereka penah kata nk dlete..
sy xselesa...kerna itu membuka aib...
bila diri dah menutup aurat spenuhnya...
seeloknya kamu semua belajar memahami...
bukannya sy xpernah berpesan ttg perkara ini....
kamu kena faham...bila sy pakai purdah...
org2 yg mahu kenal sy akan cari gambar2 lama sy dlm fb kamu....ngerti nggak?


lagi...
saya delete sbb ramai fren perempuan yg berpakaian seksi n free hair or letak gmbar dgn pakwe msg2...
nk muntah pon ade..ade yg sy tegur..ade yg xsnggup nk tgk....ade yg rasa nk nangis je tgk...
niat asal sy approve sbb fikir..."mungkin mereka akan sedar nanti"
xperasan ke post2 sy n status2 sy byk pasal perempuan...pasal aurat...pasal maksiat...semua2 pon teguran tuk kembali pada jalanNYa...tiba jua la saat ku berundur...kerna xsnggup lagi mempromosikan dosa2 yang kalian buat...diri ini tidak mahu lagi mendapat saham dosa percuma dari kalian...xnampak ke link dia??
sy akan dpt shm dosa kamu tiap kali gmbar2 kamu keluar di home page n dilihat oleh kwn2 lelaki or adikbradik lelaki sy...gmbar2 yg di tag pada sy yg ada kamu yg tidak menutup aurat juga boleh dilihat oleh semua fren lelaki lam list fb sy..kerana ini sy delete...tidak mahu jdi promoter, tidak mahu kamu makin byk mennggung kerana sy, tidak mahu turut sama terlibat, n tidak mahu org lain yg melihat turut sama berdosa...sifir ringkas yg harus diingati... jika sehelai rambut bersamaan 1 dosa..terhitungkah bilangan rambut di kepala kamu yg dilihat lelaki yg bukan mahrammu? jika sehari 100 org yg melihat = 100 dosa..jika 5juta helai rambut = 500 000 000 dosa dalam hnya satu hari...jika seminggu? setahun? boleh kira? jadi agak2la berapa saham yg sy akan dpat dari apa yg kamu buat??
da tiba masanya untuk menghitung amal masing2...sbgai bekal di hari akhir kelak...sama2 kita ingat....


okey...rasanya sampai di sini saja bebelan untuk kali ini...
maafkan segala kesilapan n kekhilafan diri ini...
seperti yg diberitahu...bukan mahu lari menjauhkan diri...
tiap apa yang terjadi akan adalah penyebabnya....
sama2 muhasabah diri....
salam kasih ikhlas dari cahayakeharumanku hnya keranaNya..
ukhuwah fillah...sampai syurga...insyaAllah...
kalian tetap dlm doaku...=))





p/s : utk kwn2 n shbt2 yg xnak lost kontek dgn sy....boleh la add fb sy yg baru..nti sy letak link dia kt blog nih...hahah tapi hnya utk wanita shaja..lelaki mnyerupai wanita tidak akan di layan..hahaa imm sooorriiii...~~

sesungguhnya pada Allah jualah tempat ku berserah diri...salam...=))

Friday, May 13, 2011

tiba masa ku berundur...

selamat tinggal mukabuku...
ini mungkin yg terakhir kali...
tiada lagi selepas ini...

pernah dulu ku tinggalkan kerana byknya kemungkaran...
banyaknya permusuhan...
banyaknya pengkhianatan...
banyaknya penghinaan...
banyaknya pertikaian...
banyaknya penipuan...
terserlah kejahilan...

kini ku tinggalkan lagi...
kerana mahu menjaga diri...
bukan mahu lari mnyepi...
sudah tiba masa tuk mngenal diri...
bukan mahu putuskan silaturahim...
cuma sudah tiba masa beri tumpuan pada diri sendiri...

bimbangnya diri terfitnah....
risaunya diri bisa memberi fitnah...
tidak mahu lagi di salah erti...
tidak mahu lagi di selidiki...
usah lah kamu jejaki...
diri ini mahu sendiri...

kamu mnyukai tanpa mngenali...
kamu berbuat sesuka hati...
kamu dedahkan keaiban diri...
kamu lupa ada Yang Memerhati...

maafkan segala kekhilafan diri ini...
tiada yg diingini selain doa insani...
moga diri ini kuat melalui hari...
hingga saat cahaya yg terang hilang lenyap di telan bumi...





u'll never walk alone
....Allah is always with us...





Thursday, May 12, 2011

indahnya bersahabat lillahitaala =)

ERTI sebuah persahatan sebenar...


ukhuwah fillah...
tiada ternoda dek kepentingan duniawi...
tiada tercalar dek keburukan...
tiada terbeli dek kebaikan...
segala yg di lalui dan dihadapi bersama di jaga sebaiknya...
andai terlalai dan alpa...
kepada Allah jualah tempat memohon keampunan...

sahabat sebenar...
sentiasa ada di sisi...
memelihara keharuman cahaya ini...
sedaya mungkin menjaganya agar tidak malap...
menjadi nakhoda agar tidak tenggelam dalam kealpaan...

dia sahabat...
menginginkan yg terbaik untuk sahabatnya...
mendoakan yg terbaik kerana kasih dan sygnya...
rela berkorban masa dan tenaga untuk meringankan bebanan...
mnyayangi hanya kerna Dia..
menyintai juga hanya kerana Dia...
doa saja ku panjatkan padaNYA untuk membalas semuanya...

buatmu sahabatku...
benar aku menyayangimu...
cinta hanya kerana agamaNya..
suka bila kau melakukan apa yg disuruhNYa...
benci bila kau melakukan apa yg di tegahNya...
suka bila kau menjunjung amanatNya...
benci bila kau belakangi hukumNya...
silaturahim yg terjalin atas dasar kepercayaan ini...
usah kau nodai dgn pengkhianatan...
bila itu berlaku...
tiada lagi erti sebuah persahabatan...
hilang musnah hancur punah keindahannya...

sahabatku yg dirahmati Allah....
ketahuilah...
diri ini akan selalu mendoakanmu...
moga hidupmu sentiasa dalam lindunganNya..
agar dirimu selalu dalam pemeliharaanNya...
kerna kau sahabatku...
dulu...
kini...
dan selamanya....
fiddunya wal akhirah...

LILLAHITAALA....=)



bila kamu sedih...ingatlah..Allah sentiasa ada untuk kamu...saya juga...=))



.....................................................................................
sentiasalah berdoa agar dipelihara hubungan ini
indahnya bersahabat lillahitaala...=)
 .....................................................................................



~learning is a gift~


even when PAIN is your teacher...

~sabar~
tawakkaltualAllah...=)

Sunday, May 08, 2011

selamat hari ibu..sy anak makayah..hee


ibu...
ibu...
engkaulah...
ratu hatiku....
bila...
ku berduka...
engkau..
hiburkan selalu...
ibu...
ibu...
engkaulah..
ratu hatiku...

sy xmampu nk bgi hadiah mahal2..kek kecik ni je sy mampu beli..huhu
sy bagi sehari awal sbb arini da kt uia da..hee xkesahla..=p
bagi pon rush jer sblum gerak nk g stsen bas..janji mak hepi..=)

 
sy sorg anak yg manja sgt ngn makayah sy..
maybe sbb sy ank bongsu pompuan..hehee
semua masalah sy crita pada mak saya..
dia la tempat sy rujuk dlm smua hal..
tempat luahan..
tempat mngadu....
tempat minta nasihat..
tempat minta sokongan n semangat...
n mak sy pula akan story2 kt ayah sy...
jadi semuanya mereka tahu..
sy xboleh berahsia dgn mereka..
sikit sgt la yg sy sorokkan..huhu tu pun dulu..
sekarang x lagi..semua yg sy buat mkayah tahu...
sebab redha Allah terletak pada redha kedua ibubapa..
jadi sy mahu redha itu...
n akan buat apa yg makayah sy suruh..
selagi ia xbertentangan ngn agama..
selama sy hidup..
akan pastikan makayah xkan berkecil hati ngan sy...
sy nak balas jasa mereka pada sy..
byknya pengorbanan mereka...
wlpun mmg xterbalas...
tp sy akan cuba gembirakan mereka..
selama masih bernafas...
menjadi anak yg solehah...
itu impian sy..=))
moga Allah sentiasa membantu..
amin...


jika kita syg ibu kita, kita xkan buat apa yg mngecewakan dia or mnyusahkan hati dia...
sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dlm tiap doa..dlm solat..
pastikan tempat kedua ibubapa kita selepas Allah dan Rasul...
kalau da khwin..suami la dulu..huu
tp utk lelaki..tempat ibu selamanya melebihi isteri...
jadi as a conclusion, nk cari suami, tgkla mak dia dulu mcm mana..
kalau mak dia ngam ngn kita ok la,,bahagia la hidup..huhu
kalau tak...byk2 la doa..hee


~i love my mum~
....till the end of my life....



p/s: takutnye klw dpt mertua garang..xleh manja2 cam manja2 ngn mak..huhu =p

Friday, May 06, 2011

KETIKA CINTA PERGI UNTUK KEMBALI


♥♥.•*´¨`*•. (`'•.¸ (`'•.¸*¤* ¸.•'´) ¸.•'´) .•*´¨`*•.♥♥
...........KETIKA CINTA PERGI UNTUK KEMBALI...........
♥♥`*•.¸¸.•* (¸.•'´ (¸.•'´*¤* `'•.¸) `'•.¸) `*•.¸¸.•*♥♥

•*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ* •*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ*•*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ* •*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ*
___ ░██████░_ ░██████░
__░██▓░░▓██__██▓░░▓██░
_░██▓░░░░▓███▓░░░░▓██░
_░██▓░░░░░░█░░░░░░▓██░
__ ░██▓░░░░░░░░░░░▓██░
____░██▓███░░░███▓██░
__ ░██▓░░▓██░██▓░░▓██░
_░██▓░░░░▓███▓░░░░▓██░
_░██▓░░░░░▓█▓░░░░░▓██░
__ ░██▓░░░░░░░░░░░▓██░
____░██▓░░░░░░██░▓██░
______ ░██▓░░░░██▓██░
________██_██▓░███▌▐█
______ ███ __██▓███▌██▌
______███______████▐██▌
_____████_____████▐███
_____████___████▐████▐██
____██████████▐████▐███
___██████████▐████▐███▌
__███████████████▐███▌
█▐██████████████▐███
█▐████████████████ ███
██▐██████████████ ███
███▐████████████ ███▌
████▐█████████████▌
██████▐█████████
███████
██████ Salam Penuh Cinta


(¯`•.¸ღ KETIKA CINTA PERGI ღ¸ .•´¯)
CINTA tidak pergi begitu saja tanpa sebab, cinta pergi kerana sesuatu yang terjadi, apakah kerana perbuatan, perkataan atau tingkah laku.

CINTA pergi ketika dirimu hanya ingin cinta sekadar mengetahui bukan mempertimbangkan.

CINTA pergi disaat dirimu berbicara padanya dan mulai membandingkan cinta dengan cinta yang lainnya.

CINTA pergi ketika dirimu hanya melihat kekurangan dan menutup mata untuk kelebihannya.

CINTA pergi saat dirimu mulai mengukur seberapa besar ukuran cinta.

CINTA pergi disaat dirimu tidak memberikan kesempatan kepada cinta untuk menunjukkan cintanya.

CINTA pergi disaat dirimu mulai menutup diri dan menyangkalnya.

CINTA pergi disaat dirimu memegangnya dengan keras bukan menggenggamnya dengan erat seakan takut kehilangannya.

CINTA pergi disaat dirimu membiarkannya berjalan sendiri dan bukan berjalan di sampingnya sebagai pasangan cintanya.

CINTA pergi ketika dirimu tidak menaruh harapan tapi memenuhinya dengan permintaan.

CINTA pergi disaat dirimu tidak mendengarkan cinta dan terus menerus berbicara.

CINTA pergi ketika dirimu terus menerus memberikan beban padanya dan bukan membantu meringankannya.

CINTA pergi ketika dirimu tidak menempatkan cinta pada posisinya, tidak menempatkannya sesuai fungsinya, tidak melihat cinta sesuai pengertian yang sanggup dirimu mengerti.

CINTA pergi ketika dirimu mengungkit-ungkit kembali diri cinta dan bukan menerimanya.

CINTA pergi ketika dirimu tidak melihatnya lagi sebagai cinta, mulai merasa letih dan berhenti berjuang.


•*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ* •*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ*•*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ* •*´¨`*•.¸ℒℴνℯ¸.•*´¨`*•.ℒℴνℯ*




(¯`•.¸ღ KETIKA CINTA KEMBALI ღ¸ .•´¯)
CINTA kembali ketika dirimu melihat cinta sebagai cinta, ketika dirimu melihat cinta seperti tiada hari esok.

CINTA kembali ketika dirimu memberikan lebih dari yang sanggup dirimu berikan.

CINTA kembali ketika dirimu mulai belajar menghargai cinta.

CINTA kembali ketika dirimu mulai belajar mengimbangkan fungsi akal sihat dan perasaan untuk cinta.

CINTA kembali ketika dirimu memperlakukan cinta selayakya cinta itu sendiri.

CINTA kembali ketika dirimu berjuang seperti ketika ingin mendapatkan cinta untuk pertama kalinya.

CINTA kembali ketika dirimu tidak lagi menyakitinya tapi menyayanginya.

CINTA kembali ketika dirimu mulai menyedari harus ada pengertian dan kesabaran lebih di dalam cinta.

CINTA kembali ketika dirimu mulai belajar membuka dirimu, mengenali siapa dirimu, melihat kembali jauh ke dalam dirimu dan menyedari bahawa dirimu tidak jauh lebih baik dari cinta itu sendiri dan menyedari tidak ada yang sempurna.

Ketika CINTA pergi, sedarilah dirimu telah melepaskan separuh nafas kehidupanmu. Sedarilah dirimu telah membiarkan separuh jiwamu terbang dan pergi jauh dan ketika CINTA itu kembali, sedarilah secepat dirimu melepaskannya, bila sekarang dirimu mampu untuk bernafas lega dan tersenyum bahagia.

Ketika CINTA pergi dan kembali, bersyukurlah dengan sepenuh hati dan jiwamu seperti tiada hari esok untuk CINTA. Genggamlah CINTA, jagalah CINTA dan hargailah CINTA.

CINTA tidak pencemburu. CINTA tidak mendendam. CINTA tidak egois. CINTA tidak pemarah. CINTA tidak pendengki. CINTA tidak emosi. CINTA mendengar apa yang tidak terkatakan. CINTA mengerti apa yang tidak terjelaskan. CINTA tidak cengeng. CINTA tidak membandingkan, tapi CINTA penuh kasih kerana KETIKA CINTA PERGI UNTUK KEMBALI. ~♥~





layakkah diri menjadi bidadari syurga?

Adaptasi Dari Tautan hati

ukhti....

Sesungguhnya kejadianmu terlalu indah tercipta daripada tulang rusuk Adam yg bengkok untuk dilindungi dan di sayangi, bukannya diciptakan daripada kepala untuk di sanjung dan di puja, bukan pula dicipta daripada kaki untuk dipijak dan dijadikan hamba sahaya...

Lantaran daripada keindahan ciptaanmu itu, kau umpama sekuntum bunga yang mana harum aromamu bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu. Adakah semudah itu kau ingin menyerah pada si kumbang?

Renungkanlah pada keindahan bunga mawar yang unggul terjaga berpagarkan duri sebagai pembentengnya. Dari kejauhan keharumannya mencuri perhatian. Kilauan warnanya yang memancarkan indah menjadi tarikan. Namun, lantaran pagaran duri berbisa itu, sang kumbang tertunduk kagum terhadap keindahanmu yg terjaga hinggakan ia berfikir beberapa kali sebelum mendekatinya.

ukhti...

Akuilah hakikat kejadian dirimu yang menjadi pelemah keimanan lelaki. Seandainya pakaian malu kau tinggalkan daripada tubuhmu dan perbatasan aurat kau pandang sebarangan, jadilah dirimu hanya sekuntum bunga yang indah tapi saying tidak berduri. Kau tidak layak dimahkotakan sebagai si mawar berduri.
Sesunggunya Utusan Allah ada mengatakan tentang bahaya dirimu.

“Tidak ada fitnah yang lebih besar setelah wafatku selain daripada fitnah yang berpunca daripada wanita.”
 
Adakah kau mahu menjadikan penyebab terhadap terhumbannya lelaki ke neraka?
 

Ingatlah duhai sahabatku sayang...

Ingatlah bahawa ciri-ciri seorang wanita solehah ialah dia tidak melihat lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya kecuali atas urusan yang diizinkan. Sesungguhnya yang tertutup itu lebih indah dan berharga jika dibandingkan dgn sesuatu yg terdedah. Yang tertutup indah! Alangkah baiknya jika kau memelihara keindahan dirimu sebagai hadiah kudus, suci, mahal, dan berharga buat kumbang terpilih yang telah dijanjikan Allah buatmu.

Indahnya hidup ini andai melayarinya dengan bernaungkan keredhaan Allah, bertunjang ilmu dan kebenaran, bersulam akhlak penuh menawan .

Sesunguhnya, wanita solehah menjadi idaman setiap insane soleh bernama Adam.

‘Wanita yg baik itu adalah untuk lelaki yg baik….’
 
 

 
[3176284649_be4b9afa8c.jpg]
 
 
...ingatan pada cahaya keharumanku...
 
 
 

Ya Allah jadikanlah kami bidadari syurga….amin...

Thursday, May 05, 2011

no more excuses plis..~


Saat tubuh segar bugar,
Dihiasi busana berkilauan,
Jejaka menatap, bergetar keimanan,
Walau gaya potongan menidakkan suruhan TUHAN,
Dek mengikut tema dan kesesuaian zaman,
Sedangkan semua itu hanya alasan!

Saat mata melihat,tidak buta,
Dipandang, memandang kecantikan ‘taman larangan’,
Putih gebu, hitam manis, melonjak keghairahan,
‘Si ikan ada didepan si kucing jantan’,
Peluang keemasan, jangan disiakan,
Sedangkan semua itu hanya alasan!

Saat telinga mendengar, tidak tuli,
Suara manja menggoncang iman,’ halwa’ pendengaran,
Berita sensasi, gossip terkini,
Alunan cinta nafsu, membuai keasyikan,
Sekadar berhibur penawar kepenatan,
Sedangkan semua itu hanya alasan!

Saat mulut berbicara, tidak bisu,
Patah kata umpat-umpatan,
Bicara kesat, membuak kemarahan,
Biar luahan sangat melukakan,
Asal diri puas menuturkan,
Tercapai hasrat, maksud dan tujuan,
Konon perbincangan berpaksi kebenaran,
Sedangkan semua itu hanya alasan!

Beringatlah wahai tubuh yang segar bugar,
Beringatlah mata yang tidak buta,
Beringatlah telinga yang tidak tuli,
Beringatlah mulut yang tidak bisu,
ALLAH SWT tidak pernah lalai menyaksikan,
Malaikat di kiri kanan setia mencatat amalan,
Bertaubatlah, pohon keampunan.

Jangan menunggu mata rapat terpejam,
Telinga pekak, tidak mampu mendengar,
Mulut terkatup rapat, tidak sepatah terluah,
Tubuh segar, kaku di pembaringan,
Ketika itu, tiada guna penyesalan,
Kelak 'alasan' makan tuan!
 
 
 
p/s: ingatan pada diri sendiri...
 
 
 
 

rindu...Astaghfirullah





astargfirullah...
....
huk2... =,(


rindu...
Allah...
ku amat merindui mereka..
akhawat2..
kak usrah...
jemaah...


sedang dgr2 lagu opick di utube..
tjumpa video ni...
teringat...
ini yg dipasang masa grand qiyamulai d masjid uia..
tuk mngejutkan kami bangun qiam..=,(


Allah...
ku merindui saat2 itu...
izinkan ku merasainya lagi..
pjgkan umurku tuk bersama2 mereka lagi..


astargfirullah....
ku menyintai mereka...
sgt rindukan mereka..
saat2 bersama mereka...
hnya keranaMu....

astargfirullah...


grand qiyam iium mosque lam kul 4 to 5am....
rinduu..=,(


iium mosque...d subuh hening...
mencari....=,(


tazkirah subuh....
rinduuuu...=,(



p/s: ni sebab sy cepat je stuju bila makayah saya suruh sambung master..sebab mereka..kerana Dia..hanya Dia..untuk Dia...cahaya itu...akanku kejar...hingga thenti nafas ini...rindu...huk2..=,(


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...