Monday, December 06, 2010

DAKWAH INFIRODI

 
 
  • Dakwah itu ibarat kita melempar bola kedinding,akhirnya mengenai diri kita sendiri.kita dakwah sama orang tujuannya untuk memperbaiki diri kita.
  • Sewaktu kita memberikan dakwah hati kita harus selalu mengingat Allah SWT,agar dalam pembicaraan kita Allah SWT  akan memberikan pertolongan pada kita,sehinggga setia...p kata yang kita ucapkan dalam bimbingan Allah SWT.
  • Sewaktu kita memberikan dakwah hendaklah dengan hikmah(bijaksana), hati yang lembut,merendahkan hati.Kita kecilkan diri kita besarkan saudara kita,anggaplah saudara kita lebih mulia kedudukannya disisi Allah SWT ,saudara kita lebih alim dari kita.
  • Sewaktu kita  dakwah jangan sekali-kali mempunyai sifat mengajari orang  lain.
  • Kita harus mempunyai rasa hormat kepada orang yang kita beri dakwah, berterimakasihlah pada orang yang kita beri dakwah karena tanpa kehadirannya kita tidak akan bisa berdakwah.
  • Berikan dakwah dengan perhatian dan pengertian,dengan siapa kita dakwah?lihat latar belakang pendidikan,dari golongan mana orang tersebut?tua,muda,sedang sakitkah dia?atau dalam keadaan sehat?lihat cara berpakaian dan latar belakang agamanya.
  • Sebaiknya dalam berdakwah kita tidak bercerita tentang azab-azab.dakwahkan tentang kebesaran Allah SWT,sifat-sifat Allah SWT,firman-firman Allah SWT,Keberadaan Rasulullah SAW,tentang alam akhirat,fadhilah-fadhilah keluar dijalan Allah SWT,tentang keadaan disurga,semua akan dapat kita peroleh kalau kita tidak setengah-setengah dalam mengamalkan agama.
  • Usahakan agar timbul dalam hati orang yang kita beri dakwah fikir tentang agama .Ketika dakwah infirodi fakir kita adalah untuk seluruh umat,hingga hari kiamat yang hidup tanpa hidayah.Jika fakir kita seluruh dunia maka dakwah infirodi kita akan menghasilkan hidayah kepada lebih banyak orang didunia ini.Hidayah dari Allah SWT sebanding dengan sejauh mana tingkat usaha pengorbanan kita dan tingkat fikir kita.
  • Apabila dalam suatu jamaah hanya terdiri dari beberapa orang saja atau ada teman kita mendapat tugas dakwah,teman-teman yang lain mendengarkan dengan penuh tawajuh kepada Allah SWT karena akan berpengaruh kepada yang hadir dan bantulah saudara kita yang berdakwah dengan berdzikir dan doa.
  • Waktu da’wah infiradi da’wah setelah bayan,bila ada tamu mengunjungi kita saat kita keluar atau dirumah,bila kita menemui seseorang.
  • Cara dakwah infirodi :1.Niat(karena Allah SWT), 2.Taaruf(perkenalan), 3.Taalup(melunakkan hati), 4.Mujahadah nafsu(menekan hawa nafsu), 5.Tawadhu’(tidak sombong) ,6.Mahabbah(kasih sayang), 7.Tasykil, 8.Targib, 9.(Do’a).
  • Siang hari kita berdakwah malam hari kita derdoa dan banyaklah menangis dalam tahajud,mohonlah hidayah untuk saudara kita dan umat manusia diseluruh alam.
  • Dirumah apabila kita akan bepergian mengunjungi keluarga atau kawan niat kita adalah untuk dakwah.

INSYAALLAH ^__^




p/s: aku amik ni sbgai pngajaran..aku tahu aku byk wat salah..aku tahu aku byk dosa..tapi xperlu utk aku ulang smua tu..xperlu utk aku sesali..mmg sudah ditakdirkan pjalanan hidupku begitu..aku harus tabah menerima dgn redha..aku xsalahkn sesape..Allah Maha Pengampun..Allah Maha Penyayang..Dia mngetahui pjuanganku..Dia Memahami hijrahku..Dia sentiasa ada untuk aku..untuk kamu,.untuk mereka,,.cukupla hanya Allah yg mnilaiku..aku xperlukan kamu smua utk hisab aku,,,di pdg mahsyar kelak,kita semua xkan sempat mnoleh pon ke sekeliling kita...kita hnya akan sibuk dgn urusan kita sdiri..jd aku rasa xperlu kamu semua sibuk2 mnilai aku,,,aku baik or aku jahat,..hanya Allah yg tahu...aku hanya hamba yg dhoif dan hina,...akan kekal begitu hingga hujung nyawa...aku xkan bhenti mcari..n trus mncari...sampai satu masa Allah pasti mnemukanku dgn apa yg aku cari...wallahualam....

No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...