Saturday, February 15, 2014

first time jadi bidan kucing..Allahu Akbar T_T

ni versi cerita pjg dlm blog..

HARI INI DALAM SEJARAH.

first time jadi mak bidan.
speechlesssss..tok cayo..sebok..kenaling..sedih..terharu n etc. :')

kucingku yg kaler kelabu coklat a.k.a Bonny dah selamat melahirkan 1 baby miaw yg comel..

nama: baby bonny
kaler: putih kuning kemerah-merahan (xdpt dikenalpasti lagi)
tarikh lahir: 15 February 2014
masa lahir: maghrib/masa org tgh azan maghrib
tempat lahir: atas tapak tangan kiri ku.

masa tgk baby miaw tu kluar dgn janin n darah di tapak tgn aku sendiri,n tgk keadaan Bonny yg penat,mata yg berkaca menatapku,bnafas dgn kuat, cukup mbuatkn airmata aku bercucuran mbayangkan saat mak melahirkan aku dulu..Allahu Rabbi..aku tahu Allah nak ajar aku sesuatu..dan hanya aku yg rasa SESUATU tu..sesuatu yg xdapat aku tulis atau huraikan..

bluuurrr bebbb..

ALLAH MAHA BESAR
ALLAH MAHA PENGASIH
ALLAH MAHA PENYAYANG 


sukar tuk aku ceritakan apa yg berlaku maghrib tadi...sampai skrg aku rasa sgt blurr..tak tau nak ckp mcmana n airmata aku ni xleh nk stop..just need to write sumthing dlm ni n fb to share tentang kebesaran Allah...Allahu Akbar..Allahu Akbar..Allahu Akbar..sgt terharu n speechless bila kucing aku melahirkan anak dia btul2 atas tapak tgnku...masa aku pulang dari keje dlm kul6 lebih, sebelum maghrib,dia da mula nmpak penat n datang baring di sampingku..dia letakkan kepala dia atas riba aku...aku ngn mak duk tgk tv al-hijrah masa tu,cinta ilmu..aku da rasa pelik kenapa dia mcm tu..dia bnafas pun laju jer..n dia tgk je aku smbil mulut dia tbukak mcm lelah n xcukup nafas..mata dia berair.. dalam hati aku terdetik, mungkin dia nak beranak or sakit..da lama aku bgtau fmly yg kucing tu mmg mngandung,tapi semua mcm xcaye.. aku da rasa xsedap hati tgk keadaan dia,,try gak sesekali aku check tempat kuar baby kot2 la mmg nk beranak, n tak lama lepas tu mmg ade kuar air n lama2 cam kuar darah..masa tu aku cuak gak sbb dia nak beranak atas riba aku...Allahu Rabbi...mmg aku kaget masa tu..darah dia da kena kt baju n tgn aku...kt ats sofa..

aku tak tahu nk buat apa masa tu..first time jadi mcm ni,,biase kucing2 kt umah ni smua beranak tempat tsorok,bwh katil,bwh umah, tapi miaw ni lain..dia mcm nak aku yg sambut baby dia..ya kucing ni baru first time bunting n beranak..mungkin dia tak reti n terlalu manja ngn aku n ayah..tgk keadaan dia cmtu,aku pun kluarkn dia dari umah,ltak dlm besen besar luar rumah sbb mak tak bagi dia beranak dalam rumah..aku da sedih da pikir dia mcmna sbb dia mcm xreti je..lpas aku masuk rumah,mmg rasa bersalah n xsedap ati sgt biarkan dia kt luar, aku kuar balik cari dia..n tgk dia duk dalam tempat angkut smpah tepi umah nenek.. memang rasa bersalah la tgk dia mcm tu..aku pun amik alas kaki n kain buat lapik..tapi dia xselesa gak duk situ..mcm2 cara aku buat still dia xnak duduk gak...last skali aku letak surat kabar n kain dalam besen n placekan bawah bangku tempat rehat luar rumah nenek...gelapla sket n tersorok....baru la dia masuk.. aku n nenek tunggu je dia..5 minit lepas tu dia kuar...baby dia tak kluar sepenuhnya lagi dari rahim dia tu..Allah..aku dpt tgk baby dia kuar separuh tapi dia jalan-jalan..mungkin dia ingat baby dia da kuar penuh.. huuuuuuuuuu memang cuak la tgk...aku tak terkata masa tu..just nangis je pikir..aku ingat baby dia mati..

aku amik dia n letak balik dalam besen...pegang dia n sambut baby dia kuar...Allah..Allah..Allah...aku nangis je spjg dia usaha push baby dia kuar..kaki baby dia yg kuar dulu..kaler merah pink dgn lendir n darah sekali..aku ingt dia beranak xcukup bulan..first time aku tgk ank kucing yg baru kuar dari rahim ibu dia..live depan mata..aku gitau nenek masa tu smbil nangis2 da... 

'tokchek...anak dia mati..anak dia xsiap lagi ni..dia beranak xcukup bulan ke?' T_T  

aku teruskan juga suruh bonny push sampai keluar abes anak dia..masa tu aku cakap je ngan kucing..
mmg selalu pun ckp ngan kucing..ntah..aku rasa kucing tu faham apa aku cakap...

"Bismillah...Allah..Allah...miaw sayang...sikit lagi ni syg..sikit lagi..
cepat sayangg..biar baby tu kuar abes.." 

aku terus sebut nama Allah sbb aku sndri pun cuak masa tu sambil tgn kiri aku pegang dua2 kaki dia,bukak jalan biar baby dia senang kuar n tgn kanan aku gosok2 bawah dagu dia..sampaila baby dia kuar abes time org tgh azan maghrib..aku nangis tgk bonny masa dia cuba usaha lahirkan anak dia...dia tgk je aku..n mata dia pun berair gak macam nangis..masa tu aku just pikir n bayangkan keadaan mak aku masa dia lahirkan aku dulu..Allahu Akbar... Allahu Rabbi..T_T  Allah ajar aku sesuatu yg tak pernah aku pikir.. aku mmg terharu n tak terkata..aku nanges je masa tu...lagi2 bila aku tgk baby tu da mula bernafas..  

"tokchek...baby dia hidup." T_T

Allahu Akbar,,,sgt hebat n besar kuasaMu...sgt indah ciptaanMu..anak miaw yg dlm janin lagi tu masih blendir n basah ngan darah ibu dia...yg nmpak jelas hnya separuh badan dia ke bawah..kaki n perut je nampak complete..kepala n tgn masih dlm sarung dia..2minit lepas tu..anak kucing tu bukak mulut.. SubhanaAllah Maha Suci Allah Yang Menciptakan segala sesuatu dgn hikmahnya yg tsendiri..aku malu dgn sendirinya saat melihat keadaan yg sgt menakjubkan bagi aku..SubhanAllah...Allah sgt hebat menciptakan sesuatu yg sgt indah dan sempurna..semakin terasa Kebesaran Dia Yang Maha Agung..semakin rasa takut aku padaNya.. n semakin rasa malu aku padaNya atas kelalaianku sepanjang aku bernafas menumpang hidup di bumi Nya.. Allah Allah Allah...maafkan aku atas segala kebodohanku..aku malu padaMu yg menciptakanku..ampunkan segala dosa-dosaku dan dosa kedua ibubapaku...ampunkan dosa ibuku Ya Allah.. betapa aku sgt bersyukur dilahirkan oleh ibuku sebagai seorang Muslim..bantu aku utk terus taat n berbakti kpd kedua ibubapaku selagi ada hayatku ini..ampunkan aku Ya Allah..atas segala dosa-dosaku andai ada,thadap mereka berdua...


lepas bonny da selamat beranak,aku letak dia n baby dia balik dalam besen bwh bangku..baby dia kecik sket je dari tapak tgn aku..n aku tinggalkan mereka kt situ...pastu balik umah n terus mandi...sampai skrg aku masih terharu n ntah tak reti nak describe perasaan aku mcmna..yg pasti airmata aku smpai skrg xbhenti kuar..aku rasa sgt bertuah sbb dpt alami sumthing great like dis..Allahu Robbi..Allah sgt baik..aku malu pada Dia..aku syg Allah sgt2 sbb tlalu baik pd aku...aku malu,,sbb aku slalu lalai..byk dosa n abaikan Dia.. tapi Dia selalu ingatkan aku tentang-Nya..selalu tunjukkan Kebesaran Dia utk aku selalu ingat n sedar.. Allah... Astagfirullah...Astagfirullah.. Astagfirullah...



Photo: Ramai my fren kat rumah.
1 2 3 4..hee 
sedang asyik mngunyah friskies. :-)
bonny yg kaler kelabucoklat 



Ya Allah...kekalkan aku dengan hati ini dan rasa ini..
tak mampu ku nukilkan apa yg ku rasa..
tak mampu ku ceritakan cerita Kau dan aku..
tak mampu ku huraikan apa yang sebenar-benar ku alami...
tak mampu dan tak tercapai akalku mengarang tntg KebesaranMu... 
keAgungan-Mu...Kasih Sayang Mu..
dan Cinta Mu yg xmungkin dapat ditandingi oleh apapun...
Allahu Akbar.
Allahu Akbar.
Allahu Akbar.
Kau Cinta Agungku..
tolong tetapkan aku..
bantu aku..
kekalkan aku dalam cinta ini.. T_T

hingga aku pulang padaMu..
dgn hati dan cinta yg tak berubah..
Amiin..Ya RAhman..Ya Rahim..

Tuhan Cinta Agungku... 



No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...