Saturday, November 24, 2012

pahit manis berNIQAB


salam semua.. juz nk share pengalaman pahit dan manis setelah berniqab.. hanya kepada Allah tempatku kembali ;)
 
Pengalaman Manis setelah berniqab?

- Semakin di sayangi n menjadi jadik kemanjaan ngan family terutama ngan mak ayah saya yg tercinta tersayang dan terindu..yeay! (^^,) <3

- di jadikan tempat pertanyaan bab2 aurat n niqab..haa sy bukanla org yg expert tapi bila disoal pasal aurat n niqab pada sy boleh la sy terangkan sket2 bab hukum2 berniqab or isu2 pasal aurat ni..org2 di luar sana tu xramai yg tahu pasal ni sbb dunia kita dah di ajar di asuh di didik sjak kecil dgn sistem pendidikan acuan yahudi yg byk meremehkan ajaran dlm Al-qur’an n sunnah..purdah di anggap pakaian org2 arab saja padahal mereka lupa bahwa perintah berhijab tu turun dlm Al-Qur’an yg mana kitab suci itu adalah untuk semua org... sy jadi hepi sbb tu la peluang tuk saya promote pakaian sunnah isteri2 nabi ni..walaupun sy bukanlah org yg terbaik tapi sy takkan diamkan apa yg betul lagi2 kalau org cari sy n tanya pasal tu..alhamdulillah juga kerna Allah membuka pintu2 hati mereka tuk menerima apa yg disampaikan..bahkan turut sama berubah ke arah kebaikan n strong enough to wear niqab too..yeay! <3 moga Allah istiqomahkan hati2 kita semua menutup aurat n berniqab...ameen...n moga kita sedar kebaikan yg di perolehi adalah utk kehidupan kita di akhirat kelak..insyaAllah.

- di jadikan contoh- huu yg ni sy xberapa gemar sket..sbb sy tak rasa pun sy yg terbaik tapi di sebabkan apa yg di sarungkan ni adalah perintah drpd Allah,sy jadi suka la bila org mencontohi pakaian yg sy sarungkan..lagipun sy byk ikut yg dlm hadis pasal pakaian isteri2 rasulullah and sahabiat semua gelap2 n plg byk di statekan kaler itam.. jadi skrg, jubah2 sy semuanya kaler itam,,satu je kaler kelabu gelap,tu pun family yg belikan utk raya setelah byk kaler yg sy reject taknak pakai..huu paling epi lagi bila anak sedare sy yg pertama,nuribalqis,5thn, tiap kali tgk sy tgh bersiap2 nk kluar or gi mana2, mesti dia akan ckp.. “ciksu..comeynye ciksu pakai gini..nati kakak besar, kakak pun nak paka mace ciksu jugok la..nok paka *terbuh gitu..hehe..” (*mksud dia purdah sbenarnya tapi dia tak reti sebut n selalu sebut terbus smpai skrg..hhaha) terharu sgt dgr..moga Allah permudahkan dia bila dia besar nanti...ameen.. dan sepupu saya pun ada sorang da berniat utk pakaikan niqab pada anak perempuan dia.. insyaAllah moga Allah permudahkan semuanya... ;)

- disayangi budak2 pra SK.Belimbing masa mngajar diorg seminggu.. masa sy tanya budak2 yg umur 5 6 thn tu “sape yg nk ikut cikgu mimi pakai mcm ni??” semua budak perempuan agkat tangan kot.. siap ada yg balik gtaw makayah diorg lagi nk pakai niqab gak macam cikgu mimi..haha hepi masa tu Allah je yg tahu.. at least kita berusaha untuk memanjangkan sunnah pakaian isteri2 Rasulullah saw.. sy hepi sbb budak2 tu tak takut pun tgk sy berniqab.. bila sy bukak niqab, diorg suker sgt..haa smpai diorg da fhm da..sy akan bukak niqab time xde org laki kt situ..
“cikgu mimi..nk tgk muka cikgu mimi..bukak la purdah tu..mana ada orang laki da kat sini..” haa sooo sweettt~~ Pastu bila dtg je cikgu laki, dOrg pun cpat2 gtaw sy..suh sy g nyorok n pakai niqab..huwaa...rindunyerr mereka...huk2 T_T <3 nangis kot mase ari last kt skolah tu.. malu~ ;P

- di senangi org ramai.. sy pun tak tahu kenapa tapi tu la hakikatnya.. ramai org pikir and anggap yang dgn berniqab/pakai purdah ni orang akan makin jauh dan lari dari kita..lebih2 kalau pakai smua itam mcm yg sy pakai skrg.. tapi sy pelik sbb itu tak berlaku pun pada saya.. malah yg sebaliknya berlaku.. diri sy makin di dekati oleh ramai orang yg bukannya dari golongan2 yg bertudung labuh or berniqab saja malah smua golongan n lapisan umur.. dari budak kecik sampai org tua, dari kulit gelap sampai yg kulit cerah, dari makcik2 cleaner sampai profesor2, dari yg freehair sampai yg pakai jilbab/burqa, malah ada juga kawan2 baru sy dari negara2 luar,, best kawan ngn foreigner ni.. melatih kita utk speaking in english well n snang bila kita nak terangkan pada foreigner non-muslim ttg ISLAM.. tapi sy speaking bterabur gak wlpun bunyi slang british.. haa

p/s: sebenarnya byk sgt manisnya bila sy memilih untuk memakai niqab.. tak tergambar perasaan kesyukuran pada Allah Ta'ala di atas segala apa yg Dia berikan. Dia memudahkan segalanya walau tak di pinta..Dia memberi tanpa meminta balasan.. segalanya bergantung kepada diri kita sendiri..jika kita pada awalnya sudah meletakkan sesuatu tu di tempat yg positif, maka akan positif lah semuanya. Allah mengikut persangkaan hamba2 Nya.. ;)


Pengalaman Pahit sejak Berniqab?
 
Hmm..byk jugak...ade da tertulis mcm kt atas tu lam ujian2 or halangan2..dlm post bertajuk kisah seorang ninja girl’ , “lelaki caramu salah” dan “purdah: dunia sedang bermain pun ade...tp ada lagi yg lebih pahit cumaaaa biarlah ia menjadi rahsia antara sy dan Allah saja..biasala tu ujian memang pahit n jalan pun berliku sbb syurga tu manis..betul tak? Kita takkan senang2 je nak masuk syurga Allah kalau hidup kita ni xde ujian langsung daripada Allah.. Rasulullah saw n shbat, keluarga baginda n nabi2 terdahulu lagi banyak ujian n pengorbanannya... anggapla tiap apa yg buruk yg berlaku atas kita adalah kerana dosa2 n kesilapan2 kita sendiri..Allah kan Maha Penyayang.. Dia takkan zalimi hamba2Nya bahkan kita lah yg menzalimi diri kita sendiri..bykkan istigfar n sama2 muhasabah ye teman.. Astargfirullahal’azimm.... T_T

ok itu saja yg mampu di luah dlm tulisan.. dan sesungguhnya Allah Lebih Mengetahui.. ;)

nak jadi mcm ni..amin. insya Allah. terbaik!! Allahu Akbar!

p/s: banyak mana pun kepahitan yg ku telan takkan menggoyahkan perinsip dan pendirianku kerna hidayah petunjuk dan kasih sayang Allah padaku takkan pernah dpt ku balas wlu dgn menggadaikan nyawa sekalipun..Allahu Rabbi.. Kau Cinta Agungku..




2 comments:

  1. Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, maaf boleh sedikit sarannya untuk saya. saya ini seorang pelajar yang baru akan masuk perguruan tinggi, saya berniat untuk berniqab, sejak menjadi pelajar SMK, namun saya tidak bisa mewujudkan itu. Tapi kali ini saya sangat ingin dan berniat untuk berniqab. Saya merasa tidak percaya diri bila saya tidak berniqab, awalnya saya pernah mencoba sekali, berniqab sangat membuat saya nyaman Alhamdulillah, tapi ketika saya mengutarakan keinginan saya terhadap Ibu saya. Ibu saya memarahi saya dan tidak menyutujuinya. saya mencoba menerangkan bagaimana hukum dan nikmatnya berniqab namun beliau tetap tidak setuju. dan mengatakan saya "terserah bila kamu hendak berniqab setelah menikah nanti." dan jika kamu berniqab jangan tinggal di daerah ini (tempat tinggalku sekarang).

    aku hanya terdiam sedikit sakit. Ya Allah aku ingin sekali. kakak, tolong nak bantu aku :'( kasih saran aku harus bagaimana. Ibuku memiliki pandangan seperti orang pada umumnya.

    ReplyDelete
  2. wa'alaikummussalam warahmatullohi wabarokatuh..
    jika benar mahu berniqab.. alhamdulillah itu suatu usaha yg sgt murni.. banyakkan berdoa pada Allah agar melembutkan hati ibu mu moga satu hari nanti dia akan izinkan juga... jika muka saudari menimbulkan fitnah pada lelaki, kiranya boleh pakai niqab walaupun tanpa izin/pngetahuan ibu sbb yang di fitnah adalah kita.. cuma bila di rumah,ikut la apa yang ibu mahu selagi ia tak bertentangan dengan syariat Islam.. wallahu'alam.. moga enti kuat ya.

    ReplyDelete

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...