Monday, October 11, 2010

MARI BERSEDEKAH ! JGN JD BAKHIL!

Sadaqat Ul Jariyah
The Actions Which Outlive You!

1. Give A Copy Of Quraan To Someone And Each Time They Read From It, You Will Gain Hasanaat. (sedekah je ape yg kamu bace klu xnk bg sebijik AlQuran!)

2. Donate A Wheel Chair To A Hospital And Time A Sick Person Uses It, You Will Gain Hasanaat. (harga tiket konsert kekdg lg mahal rasanya kan??)

3. Share Constructive Reading Material With Someone. (yg ni sume mampu!)

4. Help In Education of a Child. (yg ni lg senang! ajar adik2 kt umah bca quran/buku!)

5. Teach Someone To Recite A Dua. With Each Recitation, You Will Gain Hasanaat.
(ni pon sng..ambik je cth2 doa dlm Quran/hadith/buku bg kt sesape utk amalan harian)

6. Share A Dua Or Quraan CD. (ni pon boleh buat jgk..drpd share mende dosa kt fb!! drpd share CD tut..!! berhentilah buat dosa!! mari kumpul pahala !!)

7. Participate In The Building of A Masjid (yg ni jrg org nk dekat..sume lari..percayalah semakin kamu dekat dgn aktiviti begini,semakin bahagia jiwa kamu...try la klu xcaye!)

8. Place A Water Cooler In A Public Place. (yg ni kpd sape2 yg ade duit la..hee klw xde..bagi air mineral botol tu pon xpe kt fakir2 miskin tepi2 jln...why not??malu??)

9. Plant A Tree. Each Time Any Person Or An Animal Sits Under Its Shade Or Eats >From The Tree, You Will Gain Hasanaat. (ni aku stuju..pahala akan kita peroleh tanpa sedar..)


okey...daripada semua di atas...rasa2nya boleh n mampu sgtla kita untuk bersedekah jariyah ni...mari kita renungkan...kamu sanggup berhabis wang ringgit untuk kecantikan..untuk baju2 sluar2 bajet stylo n bajet branded kamu tu...nk ikut trend la katakan..uptodate...huuhuu malu la plak aku teringat zaman jahiliyahku...kamu berhabis untuk heels kamu..wah..beratus2 beribu2 ringgit juga habis kan?? kamu mampu beli henset n gajet mahal2..canggih2..iphone la bb la psp la ps2 ps3 ps4 ape la sbb function jer..latest edition lagi...wahh..kagumnye kwn2 melihat kamu..bangga ke pegang semua tu?? rasa direspek or dipuja?? bagusla...sikit pon duit kamu xbleh nk salur pada tempat yg btol...aku kesian dgn kamu n dri aku sdiri,..aku takut nati kita semua xterjawab bila kt pdg Mahsyar nti ALLAH tanya harta kita habis kemana??? kamu bleh jawab??yakin??aku xyakin...



brape sen kamu keluarkan untuk sedekah pada kempen2 islamik or pembinaan masjid n sewaktu dgnnya??? xpyh guna kalkulator pon bleh jwb kan?? aku tahu kamu semua anggap mende ni remeh..ok..let see..bila suatu hari nanti ALLAH SWT menarik balik semua nikmat yg Dia beri pada kamu,..time tu kamu plak yg mengemis,.sewaktu ALLAH SWT melimpahkan kesenangan hidup pada kamu, sedikit pon kamu tidak ingat pada ALLAH..sedikit sekali kamu bersujud mensyukuri nikmat ALLAH...kamu lupa..kamu alpa..kamu bermaksiat...kamu anggap kekayaan kamu kesenangan kamu semua atas usaha kamu sndiri...kamu silap..ALLAH SWT telah mengatur perjalanan hidup kamu sejak kamu belum wujud lagi..n ALLAH juga mampu mengubah takdir kamu jika Dia menghendaki..boleh jadi org yg kamu anggap miskin dulu boleh melepasi kamu..boleh jadi ALLAH menimpakan musibah pada kamu hingga kamu papa kedana..atau kamu tidak percaya dgn semua itu?? kamu ingin menafikan kekuasaan ALLAH?baik...teruskanlah dgn hidup mewah kamu tanpa bersedekah tanpa bersyukur pada ALLAH dan tanpa ingt mati,.,abaikan post ini jika kamu rasa kamu benar n aku salah...

aku tidak akan bersuara jika aku tidak mengalaminya....

aku tidak akan bersuara jika aku tidak melihat berapa ramainya orang2 terdekatku, saudara2ku, kenalan2ku, yg berpecah belah n memutuskan silaturrahim hanya kerana harta,kekayaan,kemewahan,wang ringgit,pangkat,darjat n etc...teruskanlah dgn hidup mewah kamu..jika kamu pikir itu kebahagiaan kamu...just built up your money !

May ALLAH bless us Dunya wal Akhirah...aminn...~~


No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...