Tuesday, April 30, 2013

puisi pagi yg sepi : mood rojak

bila waktu semakin sepi...
jiwaku mula berpuisi...
bila ilusi mengetuk mimpi...
entah kenakah pada hati..
apa yg sedang aku merepek ni?
aku pun tidak pasti...
hihihi usah di layani diri ini...

ok mula...

aku tgk ramainya kawan2ku ke arah itu..
akhowat juga ramai yg akan melangkah ke alam sterusnya..
alam rumahtangga..baitul muslim hendaknya..
aku hanya mampu senyum n mendoakan mereka..
sangat sweet bila tgk gambar2 kawin mereka..bagi yg dah nikah la..
bila yg menjaga sekian lama n disatukan dgn lafaz akad depan kadi..
wahh...sgt manis kan? alhamdulillah..happy for them =)
kadang2 aku terharu..
Allah bagi aku rasa n lihat betapa indahnya ikatan keranaNya..
maksudnya..
dulu...ya dulu...aku tak tahu pun wujudnya ikatan seindah itu..
emm...baitul muslim...bukan semudah yg ditaip kan?
banyak yg perlu difikirkan n di pertimbangkan...
bagi yang dipermudahkan..syukur..masanya sudah tiba..
untuk aku...mungkin belum masanya lagi..

aku lihat...keseronokan mereka2 yg mungkin dekat dgnku..
alhamdulillah...juga akan menamatkan zaman bujang mereka..
syukur pada Allah kerna menyegerakan sesuatu yg halal...
dalam masa yg sama mberhentikan sesuatu yang haram...
itu sangat baik utk mereka drpd terus berlama2 dlm dosa..
maksudnya,,,berpasangan sebelum nikah..
syukur Allah pmudahkan mereka..moga masih ada keberkatan di dlmnya..
dan semoga menginsafi keterlanjuran bercinta sebelum nikah..
moga2 rumahtangga yang di bina ada barokahnya..
teringat kata2 UAI tentang ni...lebih kurang la..
org yg berkapel kalau kawin dgn pasangan kapelnya pun still dosanya dulu tercatat n pasangan tu kena selalu bertaubat n mohon keampunan drpd Allah sbb berdosa dlm berkapel sblm nikah..
moga2 dgn taubat n doa tu akan mghapuskan dosa2 lalu..wallahu'alam..
malunya rasa diri ni sbb pernah terjebak suatu ketika dulu..
menyesal skrg pun x guna kan? hnya mampu senyum saja..
selalu juga aku menangis ingat dosa lalu...bodoh betul terjebak dgn menda ni..
skrg aku hanya mampu berpesan n menasihati anak2 usrah ku agar tidak terjebak..
ya...jangan terjebak dengan cinta sebelum kahwin...
cinta kalian lebih berhak utk yg halal saja..
alhamdulillah anak2 usrah masih suci n bersih lagi rekod...
moga Allah terus memelihara mereka...aminn...

dulu...
sewaktu aku baru merangkak mencari cahayaNya...
ada tangan yg selalu ada bersamaku...membantu aku utk bangun berdiri..
memberi aku semangat tuk terus yakin dgn pertolongan Ilahi..
dia selalu ada walau zahirnya tiada di sisi...memerhati dari jauh...
menasihati aku saat aku semakin jauh dari Rabbul izzati..
namun apakan daya syaitan dalam diri berjaya menguasai..
aku lemah dan kalah juga di belakang hari..tapi tidak lagi kini...
cuma kesannya masih lagi aku rasai...
dan dia..masih lagi ade di sana...ntah la aku pun x pasti...
yang aku pasti..dia sangat baik dan sbenarnya tak pernah jauh...
sentiasa memberi inspirasi pada diri ini utk terus kuat...
kerna aku malu...kenapa tidak aku sekuatnya melawan keinginan diri?
Allahu rabbi...Kau sgt sygkan dia..jaga lah dia..selama dia menjaga Mu..
terima kasih kerna pernah mjelaskan kepadaku suatu ketika dulu
tentang apa itu baitul muslim...
dan alhamdulillah skrg...setelah hmpir 3thn d tarbiyah..
aku dah faham ape yg diceritakan n dimaksudkan...
cuma utk menerimanya...mungkin sedikit payah..entah la...

kadang2...
aku tak memahami apa yang aku ingini..
ya..kerna terlalu memikirkan keinginan orang lain..
kalaupun aku menyukai sesuatu, aku lebih cenderung memberi kpd yang lain
yang lebih memerlukan..yang lebih menginginkan...
aku lebih bahagia melihat orang lain bahagia...
mari dengar cerita yg aku baru reka ni..
di sebuah kedai runcit..terjadi la dialog antara dua lelaki...A & B

A: alhamdulillah..akhirnya jumpa juga apa yg aku nak beli ni..(dlm hati)
B: alhamdulillah..mujurla ade juga roti ni..(dlm hati)
sambil mata kedua2 menjeling pada roti tersebut dalam masa yg sama...

A: eh abg pun nk beli roti ni juga ke?
B: ya..kenapa? awak pun nak jugak ke? oh kebetulan pula ade satu...hmmm
A: mcmana ni bang...mak saya makan roti jenis ni je..dia xnak yg lain..
B: oh yeke..tak mengapa..belilah roti ni utk mak ye.. 
A: yeke bang? tapi abang mcmana pula? kdai lain da tutup rasanya..
B: abg ok je dik..takpe abang bole beli roti jenis lain..=)
A: jazakallah khair ya..tq sgt..
B: ok dik.. =)  (senyum saja melihat adik tu pergi bawa roti tersebut)

hahaaa abis la cerita...mengarut je cerita ni..
tapi memang benar hakikat...aku lebih cenderung menjadi watak B...
ok n cool jer utk kegembiraan orang lain yg betul2 nak...aku takpe...aku ok...
memang nature aku kot macam ni..rela beri pada yg lebih memerlukan..
tapi yg aku tak suka..orang akan kata aku buat sbb terpaksa..
entahla..mungkin mereka lebih faham jiwa aku berbanding aku sendiri?
mana mungkin...aku seorang yg sgt susah difahami kot..hoho...
apa yang aku pasti...aku tak suka berlama2 dgn benda yang tak pasti...
lebih baik tiada daripada ada...
tapi biasanya aku akan terjebak dan tak boleh berpatah balik..
entah macamana caranya...rasa mmg mahu hentikan saja..
berikan pada orang yang selayaknya...

makin panjang dan merepek-repek pula puisi ni..
ntah apa yg dikarang..aku pun tak pasti...
dah bukan macam puisi dah ni...
biarlah..aku mmg begini...
suka pada pagi yg sepi...
waktu aku segar utk berpuisi...
selamat lena si pemerhati..




No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...