Monday, April 08, 2013

56 tahun ISLAM di HINA AMENO-BEE END..

Berikut pandangan Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato’ Dr Haron Din mengenai penghinaan Umno-BN terhadap Islam. Ikuti butiran lanjut bersama wartawan kanan AZIZ MUDA.


WARTAWAN: Sudah 56 tahun Umno-BN memerintah, banyak tindakan dilihat menghina, mengecam dan mempersendakan Islam. Macam mana Dato’ lihat perkara ini?
DATO’ DR HARON DIN: Umno yang dipunyai oleh orang Melayu-Islam, apabila diberi kuasa oleh Allah, mereka wajib terajui negara dengan ajaran Islam. Tetapi ini tidak berlaku dan tak nampak akan berlaku. Setelah lebih 50 tahun memerintah, Umno nampaknya tak mahu dan tak berhasrat untuk daulatkan Islam. Ini berbeza dengan PAS yang mahu memimpin ummah kepada Islam dan ingin mendaulatkan Islam di negara ini.

PAS yang perintah Kelantan, Terengganu dah buat undang-undang untuk laksanakan syariah Islam, tetapi ditentang oleh Umno. Surat rasmi pemimpin Umno kepada PAS di Kelantan dan Terengganu cukup keras, cukup jelas menunjukkan Umno menentang Islam. Selama ini, siapa yang menjuarai gerakan menentang perjuangan Islam yang dipimpin PAS? Jawapannya ialah Umno. Yang merumitkan perlaksanaan undang-undang Islam itu adalah Umno.

Hasrat PAS untuk laksanakan undang-undang Islam (hukum hudud) di Kelantan ditentang keras MCA, tetapi Umno tidak pula menegur sebaliknya menyokong... MCA itu hanya macam burung kakak tua. Dia tahu sebut tentang hukum hudud tetapi MCA itu sendiri tak tahu apa pun tentang perkara itu. MCA sebenarnya hanya ulangi apa yang disebut oleh tuannya (Umno).

Sebelum (Presiden MCA, Dato’ Seri Dr) Chua Soi Lek sebut perkara itu, rakyat Malaysia sudah hafal apa yang disebut oleh Dr Mahathir (Mohamad). Soi Lek pula sebut, yang ditentang MCA adalah hudud PAS, bukan hudud Islam.

Soi Lek tak faham pun tentang hudud PAS. Umno tak ajar kepada mereka tentang hukum hudud. Apabila Umno kata hudud PAS, Soi Lek pun kata hudud PAS.

Sebenarnya, bukan hudud PAS, tetapi memang itulah hudud Islam. Kalau itu bukan hudud Islam, tolonglah tunjuk mana satu hudud Islam sebenar?

Alasan yang diberikan Mahathir kononnya hudud itu hudud PAS semata-mata kerana Kelantan sebut enam kesalahan hudud, Terengganu pula sebut tujuh kesalahan hudud. Kerana perbezaan itu Mahathir kata itu ‘hudud PAS’. Disebabkan bilangan itu berlainan, terus saja ditolak semuanya.

Logiknya, kalau Kelantan tak betul kerana hanya sebut enam, kenapa tak sokong yang tujuh yang disebut oleh Terengganu. Sebenarnya, itu hanyalah helah Umno untuk tolak hukum Allah.

Bukti Umno-BN hina Islam termasuklah berhubung dengan dasar-dasarnya mengenai judi...

Selain tolak hudud, Umno-BN juga agen dalam menyuburkan maksiat besar di negara ini. Semasa hari merdeka dulu, hanya ada satu sahaja judi iaitu Loteri Kebajikan Masyarakat. Setelah sekian lama Umno-BN memerintah hingga ke hari ini, perjudian semakin banyak.

Sekarang seluruh rakyat boleh bilang berapa banyak judi. Selepas merdeka, berapa banyak kilang arak? Dalam masa sama, pusat-pusat maksiat semakin bercambah. Kemaksiatan berlaku tanpa dapat dikawal. Segala maksiat, jenayah yang dilakukan itu, Umnolah yang menjadi agennya.

Walaupun tidak melaksanakan Islam, Umno-BN cuba pengaruhi rakyat dengan pelaksanaan ‘maqasid syariah’?

Umno-BN sering mendakwa mereka telah laksanakan hukum syariat, laksanakan tuntutan syarak, tetapi secara jujur kita boleh lihat satu demi satu tindakan tidak betul yang dilakukan. Jelas menunjukkan mereka tidak mengikuti hukum syarak, malah mensyirikkan Allah. Mereka menghina Islam kerana tidak melaksanakan hukum Allah.

Walaupun mereka dakwa cukup menitikberatkan ‘maqasid syariah’, tetapi cuba balik kepada semua apa yang Nabi tunjukkan, apakah mereka lakukan? Nabi mengajar kita, apabila menjadi pemerintah, mestilah bertakwa dan mengajak serta membimbing rakyat kepada ketakwaan dengan sungguh-sungguh.

Tetapi apakah di bawah Umno-BN, itu semua berlaku? Sedangkan Islam yang dikehendaki adalah Islam yang syumul, menyeluruh, bukan memilih hukum tertentu sahaja. http://www.wartautara.com

No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...