Friday, April 15, 2011

HALAL HARAM dalam LUKISAN

semunya bermula ngan sebuah mimpi...persoalan yg lama bermain di fikiran..tp xyakin...lepas mimpi tu..ku terdorong tuk bertnya wlpun jwpannya sudah ku tahu..kerna yakin ade ramai ilmuwan diluar sana yg xjemu berkongsi ilmu...

the story begin....

"sy minat melukis...sy budak AD..tp sy slalu pk mcmni...xpe ke kalau kita lukis potret org? lukis figure manusia? lukis binatang? boleh ke xboleh sbenarnye? pastu xbdosa ke kalau guna gambar katun yg dedah aurat? or kita lukis kartun prempuan xtutup aurat n org2 lain tgk? ana musykil wal kompius...plis somebody answer those questions...tq..(nabi xsuka ada gmbar mnde bnyawa lam rumah dia) "

pada awalnya soalan ni seakan menjerat diri sendiri kerana meletakkan diri d situasi yg kelihatan salahnya..tp xper..untuk menyampaikan, xperlu terus beritahu ikut suka hati, xperlu melulu menegur, cara yg paling hikmah, letakkan diri di tempat rendah..n bertanya soalan2 yg kita dah yakin jawapan2nya utk menegur org2 yg kita syg di sekeliling kita...moga sampai niat itu..moga Allah merahmati..



ni feed back mngukuhkan lagi ilham mimpi n firasat hati...=)

 
1. dari sorg muslimah..moga Allah merahmatinya..=)
 
ini adalh hadist dr Larangan Membuat Gambar
Jabir radhiallahu ‘anhu berkata:

نَهَى رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الصُّوْرَةِ فِي الْبَيْتِ وَنَهَى أَنْ يَصْنَعَ ذلِكَ

...“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang mengambil gambar dan memasukkan ke dlm rumah dan melarang utk membuat yg seperti itu.”Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam Melaknat Pembuat/ Pelukis Gambar Makhluk yg Bernyawa‘Aun bin Abi Juhaifah mengabarkan dari ayah bahwa ayah berkata:

إِنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ ثَمَنِ الدَّم وَثَمَنِ الْكَلْبِ وَكَسْبِ الأَمَة. وَلَعَنَ الْوَاشِمَةَ وَالْمُسْتَوْشِمَةَ وَآكِلَ الرِّبَا وَمُوكِلَهُ وَلَعَنَ الْمُصَوِّرَ

“Sesungguh Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang dari harga darah harga anjing dan dari penghasilan budak perempuan . Beliau melaknat wanita yg membuat tato dan wanita yg minta ditato demikian juga pemakan riba dan orang yg mengurusi riba. Sebagaimana beliau melaknat tukang gambar.”
 
 
 
Mungkin sy ingin menambahkan lagi hadist seperti dibawah ini:
sebagaimana sabda Rosululloh shollallohu ‘alaihi wa sallam :

كُلُّ مُصَوِّرٍ فِي النَّارِ يَجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ صُورَةٍ صَوَّرَهَا نَفْسًا فَتُعَذِّبُهُ فِي جَهَنَّمَ

“Setiap pelukis... ada di dalam neraka, dijadikan setiap lukisannya memiliki jiwa, lalu akan menyiksa pelukisnya di dalam neraka Jahanam.” ( HR. Muslim )
Ibnu ‘Abbas dalam riwayat tersebut menyebutkan :
“Bila mesti melakukannya, maka buatlah lukisan pohon atau apa pun yang tidak memiliki nyawa.”
 
 
2. ni dari sorg hamba ALlah..
 
mudah aja...:) dunia ciptaan ALLAH kan luas, mampu tak awak lukis semua permandangan yg mampu digapai oleh pancaindera awak???? pasti tak mampu lukis dalam sehari or seminggu or setahun, tp awak ada banyak pilihan dan masa untuk melukis, jd gunakan masa yg ada tu dengan melukis permandangan sbb Allah tdk menciptakan sesuatu dengan sia2...:)
 
sy suka komen dia ni..sama cam yg sy fikir...=)
 
 
3. ni dari sorg muslimah
 
akak pun budak AD,masa mula2 dapat charchoal ms sem1,abih sume akk nak lukis..mm enty fine art?kata walid,org yg melukis sesuatu figura/potret manusia adalah salah seorang ahli neraka..memang enty xde pilihan selain dr lukispotret manusia?
 
sy pon suke komen nih..sbb akak ni bdk2 arts gak..hehehe
 
 
 
okey...
itu sja la yg mampu sy kongsi...
seronok kan idup macam ni...
bila kita rasa xsedap ati, gelisah..
kita tanya, ramai yg tolong jwb...
wahh..hepinyerr rasa hidup mcm ni..
ALHAMDULILLAH...
 
uhibbukum fillah...=)

2 comments:

  1. lukih2 gmba katun, walaupun ia tidak betul2 menyerupai manusia mcm lukisan potret, jadi haram juge ke? mcmana pula pelukih2 yang jadikan katun sbg medium utk dakwah?

    ReplyDelete
  2. salam ukhti..
    masalah ni ada yg kata khilaf..
    tp bila da ada hadith shahih pasal menda ni, seeloknya kita ikut apa yg lebih baik..
    dakwah byk medium..
    lebih elok lagi bertanya pada yg lebih arif/
    sebab ade yg kata xboleh..ada kata boleh..
    tp bagi sy..ikut yg jelas..wallahualam..

    ReplyDelete

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...