Friday, April 22, 2011

PURDAH bukan penghalang

Purdah atau niqab xpernah menghalangku tuk terus mencapai cita2..
berniqab xpernah mnyusahkan
berniqab xpernah membebankan..
berniqab menjauhkan aku dari melakukan maksiat padaNya
berniqab mngajar aku erti hidup sebenar..
mnjaga diriku dari melanggar bts2 syariat...
niqab mendidikku jadi seorg wanita..
yg sebetulnya wajib pelihara maruah diri..
mgajarku mjga tingkahlaku...
mendidikku menjaga bait bicara..
mngajar cara utk menghormati...
berdikari...lebih berani...yakin...tabah..sabar...
menyayangi...dan mengasihi semua makhluk ciptaanNya..
niqab memudahkanku berkomunikasi dgn semua org...
tanpa segan tanpa malu tuk bertegur sapa sesama muslim..
mngjar aku tuk selalu memaafkan smua org..
meringankan tgn membantu yg memerlukan..
mendekatkan ku dgn akhawat2 yg sama impian dgnku..
mngajarku memberi salam pada semua wlu xpnah mngenali...
walau senyumku terselindung di balik nya..
namun senyuman ku sering dibalas..
Allah...
aku sgt mnyenangi keadaan ini...

jgn pernah kata niqab ni mnyusahkan si pemakai..
kamu xalami apa yg kami alami..
mungkin itu hnya yg kamu nmpak di luar...
'susahnya kamu nk makan'
'xrimas ke pakai mcm ni?'
'mcmana nk buat kerja pakai mcm ni?'

moga stelah aku menamatkan sem akhir yg byk kerja2 yg memerlukan aku ke site,study trip, keje lab, presentation, projek, masuk workshop, degree show n sbgainya ni dapt membuktikan purdah bukan penghalang pada cita2...malah cita2 semakin tinggi...akanku buktikan pada kedua ibubapaku yg aku bisa capai n berikan apa yg mereka harapkan..insyaAllah...niat yg ikhlas Allah akan bantu...aku mahu apa yg aku lakukan mjadi motivasi pada anak2ku kelak..kerna aku mahu lahirkan generasi yg memanjangkan sunah ini.. yg tidak takut n lari bila melihat wnita berniqab..aku sgt sedih dgn keadaan ni..ni la yg terjadi bila quran n sunnah tidak mjadi keutamaan...alhamdulillah sudah terkesan pada adik2 akhawat tersayang... moga kita smua istiqamah niqabis..purdah...pakaian isteri2 para anbia'....ya..itu impianku...memanjangkan sunnah ini...moga Allah sentiasa membantu,..amin..

alhamdulillah...tamat sudah kehidupan studio yg dikongsi 4 tahun..
Allah...aku sgt mnyintai mereka semua,,,
moga mereka semua mncapai segala impian mereka..
dan hidup dlm redhaMu...amin...
merindui mereka semua..itu satu kepastian...
moga aku kuat tanpa mereka....

perjuangan masih belum selesai....

 purdah bukan penghalang
hanya perlu yakin dan berani
kamu bisa lakukan apa saja dgn izin dariNYA
hidup ini indah bila semuanya meyakinkan =)

memori terakhir sbgai budak2 studio..sob3

xsemestinya bertudung labuh n berniqab xboleh jadi budak2 AD,,huhu
kami pakai tudung labuh n niqab masuk workshop xde kena saman pon..heeeee
alhamdulillah...
setelah lama mnyimpan impian tuk menyarungkan pakaian sunnah isteri Nabi...
akhirnya Allah izinkan jua ia mjadi realiti...
moga istiqamah..
insyaAllah...


love AAD BATCH 4 !!

MOGA BERJAYA DI DUNIA DAN AKHIRAT

~tamat sebuah kisah~

~kisah baru menyusul nanti~

.......................

.......

21 comments:

  1. Alhamdullilah..isnyaAllah..amani pun ada niat kearah itu..doakan amani agar Allah sentiasa memelihara amani..aminn

    ReplyDelete
  2. 1 orang yang mengamalkan 1 sunnah secara istiqomah, Allah s.w.t akan mengganjarinya dengan 100 pahala mati syahid...

    "Moga dirimu dicintai Allah"

    ReplyDelete
  3. mi.. blog anis - http://qalbuannisa.blogspot.com

    rindu ko mimi..

    ReplyDelete
  4. insyaAllah istiqamah...
    nis...rindu anis jgk..=)

    ReplyDelete
  5. yap.. lanie semakin ramai insan bertudung labuh ambik kos art design.. dan penerimaan org ramai juga sudah terbuka.. saya juga budak art design.. yg penting ilmunya utk diamalkan..
    p/s: sudut hati nie jugak ingin begitu tp terdpt rintangan..tp insyaallah suatu hari dgn izin-NYA!

    ReplyDelete
  6. mohon share ya ukthi..syukran...;)

    ReplyDelete
  7. salam... ni mimi adik aini hanapi ek? kak dibah ni..

    ReplyDelete
  8. wsalam...kak dibah..hom..mimi ni..=))

    ReplyDelete
  9. salam..
    akak..adik bru mnjadi sbhagian dr para niqabis sekelian..tp sy bukan la dr mna2 tahfiz @ seorg hafizah..sy pun masih ctek ilmu agama..dan masih n sentiasa mncari ilmu agama..entah bagaimana dengan kuasa yg MAHA AGUNG alhmdulillah pertama rmadhan thn nie impian sy tertunai ..niat sy untuk berpurdah hingga akhir hayat..insyaALLAH..
    niat tu hnya ALLAH n dri sndri yg thu...
    sesungguhnya apabila seseorg itu hndak mlakukan kbaikan dugaannya sgt besar..kan akak..?
    sy pelik zman skrg nie..kita ni mnusia yg tdak terlepas dr mlakukan ksilapan..tp bg seorg manusia..smpai bila kita nk berada di takuk yg lama..n adkah salah jika kita nk improve diri sndri ke arah mncri keredhaan MAHA PENCIPTA..dan adakah hnya org2 yg belajar di tahfiz & mesir or ustazah shaja yg boleh berniqab...jd org2 yg tdak belajar di suma tmpat itu xboleh berniqab dan adakah apbila kmi yg masih ctek ilmu agama ini perlu belajr di tmpat2 agama itu baru boleh berniqaq...ap pndapat akak cahaya keharuman..?

    ReplyDelete
  10. waalaikumsalam dik..moga Allah merahmatimu..=)

    buat pngetahuan adik, akak pon bukanlah sorg yg dtg dari bckground skolah2 agama...akak skolah biasa campur2..bukannya hafizah or budak2 yg blajar kt pondok..akak juga masih merangkak mencari ilmuNya..cahayaNya..alhamdulillah pada Ramadhan jua lah titik permulaan hijrah akak..

    niat bpurdah juga mmg tekad dari hati n akak istikharah dulu minta petunjukNya sblum pakai kerna faktor2 yg akak rasa mewajibkan akak pakai..memang dugaan sgt byk n sakit kerna kurg org yg mmahami..tapi ingatlah, mujahadah itu pahit kerna syurgaNya manis..=)

    xsemestinya utk budak2 pondok or harfizah saja yg kena pakai purdah..dlm quran or hadis xde pon sebut purdah tuk golongan2 tertentu..hukum tu turun tuk seluruh umat manusia..samada mahu mngikut atau tidak..itu terpulang pada iman masing2..kerna Allah MAha Penyayang..Dia akan mcmpakkan NUr HidayahNya pada sesiapa saja yg Dia KEhendaki..walaupun sesorg itu org kafir pada mulanya..

    wallahu'alam...

    :)

    ReplyDelete
  11. Kak Mimi ! Sebenarnya saya teringin gila nak pakai purdah . Tapi , mak tak izinkan saya pakai purdah . Mak kata susah nak dapat jodoh , susah nak dapat kerjaya yang kita impikan . Kalau saya bantah , alamaknya , derhakalah saya . Kakak saya pun kena macam saya jugak . Mak saya beritahu , 'Kalau nak pakai purdah kat Mesir takpa . Janji , balik je Malaysia , tanggalkan . Mak tak suka anak-anak gadis mak pakai purdah .'Apa yang patut saya dan kakak saya lakukan ? Tolonglah Kak Mimi .

    ReplyDelete
  12. salam dik madihah aqila...moga Allah menolongmu..emm..kalau ikutkan pngalaman akak..pada awalnya mmg makayh xberapa nk izinkan sb tu akak istikharah dulu sblum pakai tuk yakinkan akak n kuatkah hati akak bdepan dgn masyarakat sekeliling sbb akak dulu pakai baju pon cukup2 kain je...jadi susah sgt pada awlnya bila kita bjuang sendiri...astargfirullah.. tapi ingt lah ALlah sentiasa bersama..dan alhamdulillah lama2 mereka smakin memahami n terima..malah mnyukai n lebih syg pada kita..kerna kita pakai purdah bkn utk tutup muka sja tapi tuk tutup seluruh aib n fitnah, bukan tuk diri sendiri, malah tuk semua org..hee


    nasihat akak..kalau kita xkuat tuk mujahadah sendiri perthnkan perinsip kita, tutuplah yg wajib dulu..tutup yg wajib dgn sempurna itu sudah cukup Allah sukai...jika ibu tidak mengizinkan, ikutlah kesukaan ibu kita walaupun hakikatnya berbeza dgn hati kita...kerna adik masih dlm tanggunngan mereka..

    jika benar adik mahu tunaikan jua niat suci adik tu, pilihlah calon/bkl suami yg soleh..yg akan menolong adik merealisasikan cita2 adik n kakak tu..sbb masa tu, tgjwb smua di bahu suami..moga Allah bantu adik n family...

    buat masa ni..akak sarankan..ikut ckp ibu dulu..slagi xbertentangan ngan agama Allah.. sbb redha Allah ada pada redha kedua ibubapa..=)

    baca ni, jika da bsedia..jom join the club! heheh =))

    http://akumimi88.blogspot.com/2011/09/purdah-jika-mahu-berniqab.html

    ReplyDelete
  13. saya pun dah start berpurdah, tp hanya dua kali,, apabila sy kuar umah or hostel kerap kali terserempak dgn org pkai purdah........ kainginan ana nk pakai purdah dtg kembali, mcm mana nk istiqamah dlm pemakaian purdah???

    ReplyDelete
  14. cara nak istiqamah senang..ukhti kena tahu kenapa nak pakai purdah? kena tahu hukum pakai purdah.. kena tahu niat sebenar untuk apa nak pakai.. kerana manusia atau kerana Allah.. bila sudah yakin bahawa itu ketentuan Allah, automatik ukhti akan jaga and istiqamah..kerna tiada lagi kepentingan diri sendiri dilebihkan melainkan untuk mengejar redha Allah dan keyakinan yg kuat bhwa Allah akn bantu kita untuk istiqamah..

    selamat...afwan.. =))

    ReplyDelete
  15. Salam...nk tnya sikit..AAD tu apa?tq...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum.wbt..
    Sunguh mengharumkan jiwa yang membacanya...

    ReplyDelete
  17. waalaikumsalam wbt...mengharumkan ke mengharukan?? huu tenkiu..

    ReplyDelete

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...