Thursday, September 08, 2011

sy hanya budak baru belajar (again) ;p

Alhamdulillah...


akhirnya bjaya jugak proses registration for postgraduate students..kih3
tinggal nk jumpe supervisor ngan setup wireless jer..len2 settle..=p
masa ari pdaftaran,5sept, ramainya budak2 eh pakcik2makcik..(sume da matured je =p).
bdk2 PG ni majoriti lam umur 25-40 kot..haa (aku ni je knk2 ribena xsmpai 23thun lagi)
aku lihat ramai bangat forenjer2 (foreigner) daftar skali..waduh2..sumer negara ade,,,
mcm2 wrne kulit, negarA, bangsa, bahasa,n pakaian..ade yg pakai serban berjubah..gang aku pon ade..(niqabis) hee =)
(suke tgk pakaian sunah <3) jumpa ramai la jugak member yg konvo skli bulan 10 nanti sambung master..
insyaAllah konvo nati sama2..=)

dpt bilikbaru..best bangat...siap da ade 3 rumets yg suke sukan n suke masak...waaa
sorg kelantan, sorg amek program MSc.BE jugak n sorg lagi xsempat intai kt ofis..huu
nati bleh join dorg..hehe best2...mende2 sukan, brg2 masak sume da ade..periuk kuali sumer...=p
xsabar nk tunggu diorg masuk 12sept ni...nak bertaaruf session ngn budak2 bilik,,(tp sape budak sbenarnya? huu)

kalau bilik dulu,bdk2 degree satu bilik 4 org n tiap sorg dpt satu compartment xde pintu..
skrg, da ade pintu bleh kunci lagi,..haaha seronok2...tiada gangguan bunyi..privacy tu penting..=P
bilikku dari kaler putih da jadi pink dah sumer sudut..hahha xdapat diselamatkan..
lam bilik ade sinki kt ruang luar (ala2 ruang tamu kt aprtment)...berbaloila 840 satu sem tuk bilik saja..
maybe sbb ni la budak2 tu suke masak..kot...hee sape2 nk dtg stay bilik i, roger je k! dialu2kan,.=)


Kita hanya merancang, sebaik2 Perancang HAnya ALLAH TAALA,,,

tahu tak knapa belum konvo lagi da sambung trus study?


1. amanah dari makayah yg nk sgt tgk anak dia ni smbung study lagi..(to be the only one to fulfill their hopes).
walaupun hati aku mberontak tuk dalami bidang agama di pondok..moga umurku masih pjg untuk ini..hmm..tawakal hnya pda Allah TAala,,mungkin Dia tlah mngaturkan sesuatu yg lebih baik untukku di sini...wlau di mana pon kita berada, jika niat tuk dalami suatu ilmu tu ikhlas, pasti akan dipermudahkan..syukur aku di uiam yg mmg pnuh dgn program keagamaan..alhamdulillah..

2. jalan tuk aku sentiasa dgn akhawat tercinta...hehehe =D.. ALHAMDULILLAH...nampaknya jalanku ditentukan setahun or 2thn lagi (Allah Lebih TAhu) dekat dgn akhwat VIM..volunteers of IIUM Mosque,..huhh...bukan senang aku nk hidup tanpa diorg..sbulan lpas grad kt rumah rasa xcomplete je xde mereka..mronta2 batin nk g uia balik..huu parok nisey gini,,haa..tapi mmg..terasa something missing when im far from them..syg bngat sama mereka..=D

3. nk lari dari kena jadi cikgu...familyku mmg background cikgu2 je sumer..aku pon sejak kecil lagi mahu jadi pendidik..masih aku ingt..dlm buku biodata kwn2, pasti cita2ku tertulis arkitek,saintis,cikgu,pensyarah,pereka fesyen.,,hahaha (alhamdulillah aku pnah belajar sumer bidang ni..unbelievable).. sblum hijrahku,mmg da plan nk apply kpli lpas grad n jd cikgu cam kakak2 n abgku..tapi nmpaknya, Allah mnyelamatkanku dari tu..masa kursus kpli stahun, pelatih kena men2 sukan pakai sluar (stahun lebih aku xpakai sluar tuk kuar rumah,so mustahil), bju kena tuck in time sukan (yekyek je,xmungkin), kena wat persembahan (mustahil juga), purdah mmg xleh pakai (xsanngup aku setahum xpakai,mustahil), keje2 campur2 lakipompuan (mustahil aku mampu)...jadi aku lihat di situ bukan tempat untuk aku...bukan ingin mghina or kritik guru2 (makayah aku pon cikgu k!), tapi...tapi...emm mmg itu bukan untuk aku...Allah Lebih TAhu..

4. nk tunaikan gak cita2 aku n elak keje yg xseswai..huu. yelar...aku kan nk jadi pendidik...jadi insyaALlah la lpas master, aku akan smbung trus ngan phD pulak (klw pjg umur).,da mmg kne sambung pon kalau nk jadi pensyarah..law tak stakat jadi tutor je dgn master..n aku mahu keje tetap n stabil n berkat n bleh ikut kpale sendiri..jujurnya...aku mmg xsuker keje dgn org (i mean keje2office under company org)...klw dulu mmg aku xkesah, tpi skrg mende2 tu yg aku nk elak..bukan senang nk cari rezki dari sumber yg halal..byk yg manusia tlepas pandang..nauzubillah..lgpun aku xsuke situasi dlm ofis yg dikongsi..(ngeri teringat masa praktikal..huh xtahan!).. n kalaw jd lecturer, bilik kita sorng2 jer..haa lgi skali, privacy tu penting,..slagi aku mampu mnyorok, slagi tu aku akn brusaha..huu

5. nk elak dari kena soal pasal kawin n kawin...bosan seyh! seriyes! rimas sgt la bila sedara2 sibuk tanya pasal kawin..tiap kali balik xde soalan lain..eee plisla.. umur aku pon xcukup 23 tahun lagi..kakak aku 26 pon xkawin lagi tp nape sibuk2 nk carikan tuk aku...taw la dulu budak mimi ni asyik tukar2 boifren, tapi skrg,,sori to say la..mmg xde masa nk pikir pasal ni..akhlak tah kemana xlyk nk kawin awal..ilmu rumahtangga pon xkhatam lagi..kawin ni bukan sukesuki hati kite jer..byk lagi missions yg blum tcapai..aku xnak bina masjid yg xkukuh bila dilanda disaster..lgpun, xkanla niqabis nak cari sdiri calon hubby dia..mcm kapel gak la kan? erghh..xkan aku nk ketepikan semua yg aku blajr ngan akhawat2 tu..xmungkin..maybe awal2 brubah dulu aku pnah gakla tersasar sket sb masa tu plan aku mmg nk stop trus kduniaan n nk jadi fulltime housewife sehebat idolaku FATIMAH AZZAHRA...yg hnya berbakti n taat pada ALlah ,Rasul n suami..menjadi anak, isteri n ibu yg sholehah...tapi idolaku yg lain2 juga hebat yg aku xpernah tinggal.,KHADIJAH, AISYAH, RABIATUL AL ADAWIYAH, ZAINAB n lain2..jika di kombine semua, skit masa lagi, klw aku mampu, aku xkan hidup mcm aku skrg..Dengan izin Allah..berjuta kali aku pikir nk lari dri sumer org, nk tukar no.phone n idup cara aku sdiri sorg2...aku rasa masa aku tuk Allah kurg sbb komitmen yg aku kna beri kt org2 di skeliling aku (except my parents),.,tapi bila pikir2 balik, untuk menghalusi hubungan dgn Allah, perlu halusi hubungan dgn manusia dahulu..so, slagi terdaya n dgn izin dariNya. akan ku jaga kdua2nya sebaik mungkin,,,dan....aku lihat tiada yg layak judge hidupku kecuali PENCIPTAKU ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI SEGALA YG DI LANGIT N DI BUMI... hanya Dia saja YAng MAha TAhu n Lebih Tahu...



jalan hidupku telah di atur olehNya...dan bukan diriku yg mngatur..aku hanya melaluinya n mengikut...

hanya kerna Dia lebih dekat dgnku berbanding kalian n diriku sendiri...

jadi adakah yang selainNya yang mngetahui segala rahsia hati ???

hukum hnya ada pada Dia...

TUHAN CINTA AGUNGKU


-aku,hamba yg hina,cahayakeharumanku-




2 comments:

  1. siapa yang berusaha,dia berjaya.

    selamat berjaya.

    :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih sahabat.
    selamat berjaya juga untuk kamu.
    :)

    ReplyDelete

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...