Tuesday, February 05, 2013

7 sunnah2 utama Rasulullah SAW

"Sesungguhnya Rasulullah SAW adalah pintu untuk bertemu Allah bagi setiap manusia. Baginda SAW adalah sebaik-baik ikutan, bagi mereka yang yakin dengan Allah, yang mahu redha Allah. Ikutlah." (Habib Ali Zaenal Abidin al-Hamid)


 Berkata-kata tentang sunnah Baginda SAW, apakah ia sunnah-sunnah utama:

Pertama: Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjud malamnya.

Kedua: Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga: Solat di masjid terutama di waktu subuh.

Keempat: Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima: Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: Amalkan istighfar setiap saat utk menghapus dosa. Ketahuilah dosa-dosa kita buat kita jauh dari Allah.

 sumber : Ismi Eila


 

6 comments:

  1. "Sesungguhnya Rasulullah SAW adalah pintu untuk bertemu Allah bagi setiap manusia. Baginda SAW adalah sebaik-baik ikutan, bagi mereka yang yakin dengan Allah, yang mahu redha Allah. Ikutlah." (Habib Ali Zaenal Abidin al-Hamid)

    Pintu utk bertemu Allah? Sejak bila Allah pakai perantaraan? Mcm Kristian & hindu pulak ni..

    Jom kita tgk fakta, bukan kata org, tapi; Mengikut Rasulullah & Allah dlm Quran..
    18-110: Katakanlah: "Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku bahawa sesungguhnya Ilah (Tuhan) kamu itu adalah Ilah (Tuhan) al-Wahid (Yang Maha Esa)." Sesiapa mengharapkan perjumpaan dengan Rab (Tuhan)nya maka hendaklah dia mengerjakan amal yang salih, dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Rab (Tuhan)nya".

    ReplyDelete
  2. katakanlah (Muhammad), "jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.

    katakanlah (Muhammad, "taatilah Allah dan Rasul. jika kamu berpaling, ketahuilah bahawa Allah tidak menyukai org2 kafir."

    Ali-'imran : 31 & 32

    ReplyDelete
  3. takkan sesat hamba jika mengikut al-Qur'an n sunnah Rasulullah saw.. jika hanya mengambil contoh dlm al-qur'an sahaja, mana mungkin kita beribadat dengan ibadah yang benar..kita bergantung kepada AQ dan Sunnah iaitu apa yang di ajarkan oleh Rasulullah saw.. cthnya, cara melakukan solat. dlm al-qur'an takde detail cara solat, pergerakan2 hanya di pelajari melalui cara ibadat atau cara solat rasulullah saw..

    pintu untuk bertemu Allah bukan bermaksud pintu mcm pintu rumah.. tu sebagai perumpamaan sebagai cara selamat tuk kembali bertemu dgn Allah adalah dengan mengikut apa yang di sampaikan oelh Rasulullah saw.. beriman pada Nabi Muhammad saw. tu kan salah satu rukun iman?

    ReplyDelete
  4. dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut2mu): "apa jua agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah Allah Tuhanku. kepada Nya lah aku berserah diri dan kepada Nya lah aku rujuk kembali (dlm segala keadaan)."

    asy-syura:10

    ReplyDelete
  5. katakanlah (Muhammad),"setiap orang berbuat sesuai dengan pembawaannya masing-masing. maka Tuhan mu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya."

    al-isra':84

    ReplyDelete
  6. emm maafkan saya sbb mghormati habib ali n menuntut ilmu darinya...kerna ilmu sy sgt cetek nak dibandingkan dgn ilmu habib ali.. 'asif.

    boleh la awak sampaikan nasihat awak pada habib ali zainal abidin sendiri.. =)

    ReplyDelete

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...