Monday, June 11, 2012

sifat KESEPULUH--> LAST

sifat yang kesepuluh ialah merendahkan diri iaitu tidak berbangga-bangga dan tidak membesarkan diri. dengan sifat ini, makam atau peringkat seseorang hamba itu akan dipertingkatkan dan dipermuliakan Allah. Dia disempurnakan pada sisi Allah dan pandangan manusia juga. Dia diberi kuasa mendapatkan kehendaknya dalam hal urusan dunia dan akhirat. Inilah sifat yang berupa seluruh akar dan ranting, bagi pokok kesempurnaan taat kepada Allah dan ini juga menolong menaikkan si hamba itu ke peringkat makam(stesen) orang-orang yg salih yg redha dgn Allah dalam kesusahan dan kesenangan dan inilah kesempurnaan warak.

dalam keadaan merendahkan diri itu, si hamba itu hanya nampak kelebihan orang lain dan dia berkata:
"barangkali orang itu lebih baik daripada aku pada pandangan Allah dan lebih tinggi kedudukannya." 
jika orang itu kecil, si hamba Allah berkata ;
"orang ini tidak bersalah kepada Allah,tetapi aku bersalah aku bersalah. oleh itu, tentu sahaja dia lebih baik daripada aku."
jika orang itu besar,dia berkata:
"orang ini telah menghambakan dirinya kepada Allah sebelum aku berbuat demikian.'
jika si hamba itu melihat seorang yg alim,ia berkata:
"orang ini telah diberi apa yg tidak sampai kepadaku dan ia telah mendapat apa yang tidak aku dapat, dan ia tahu apa yg tidaka ku tahu, dan dia bertindak menurut pengetahuan."
jika orang itu orang yg jahil,maka si hamba Allah itu akan berkata :
"orang ini ingkar kepada Allah dalam jahilnya, tetapi aku ingkar padahal aku berilmu, aku tidak tahu apakah akhirnya aku dan apa pula akhirnya dia."
jika dilihatnya orang yg kafir, maka dia berkata:
"aku tidak tahu,mungkin dia menjadi seorang muslim dan akhir hayatnya dalam kebaikan; tetapi mungkin aku menjadi kafir dan berakhir dalam kejahatan."

inilah pintu kasihsayang dan takut (kepada Allah) dan inilah yang perlu dan inilah yang perlu kekal pada hamba-hamba Allah. oleh yang demikian, apabila si hamba Allah itu telah menjadi seperti yang tersebut di atas itu (10 sifat ;Pn.), Allah akan memeliharanya dari mara bahaya dan akan di naikkan tarafnya sebagai orang yang berdampingan dengan Allah S.W.T dan menjadi orang pilihanNya.. Dia menjadi rakan Allah dan musuh iblis (Maha Jauh Allah dari segala sifat makhluk).. Di sinilah pintu rahmat. disini kebanggaan dan kesombongan diri hancur serana. Rasa ketinggian diri dalam hal ugama, keduniaan dan kerohanian hilang musnah. Inilah pati kehambaan dan penyembahan kpd Allah. tidak ada yang lebih baik drpd ini. Dengan tercapainya peringkat ini, lidahnya akan berhenti dari memperkatakan hal-hal ahli dunia dan apa yang sia-sia. Tidak ada kerjanya yang sempurna tanpa tangga ini. Sombong, dengki dan melampaui batas akan hilang dari hatinya dalam semua keadaan.
cakapnya serupa dengan apa yang dalam hatinya dan tujuannya serupa dengan apa yang ada dalam hatinya. pendeknya zahir dan batinnya serupa juga. manusia ini sama sahaja dalam pandangannya berkenaan hal nasihat-menasihati. Dalam nasihatnya itu,ia tidak membuat misalan dari kejahatan seseorang atau dari tindakan baik dirinya,atau memperkatakan kejahatan orang lain dan ia tidak suka mendengar kejahatan seseorang itu di buat misalan, kerana ia adalah membahayakan hamba2 Allah dan menyusahkan mereka dan membawa kerosakan pada sifat zuhudnya, kecuali mereka yang di tolong Allah dengan rahmatnya untuk memelihara lidah dan hatinya supaya selamat...

sumber : Pembukaan kepada yang ghaib by Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani

Wallahu'Alam....










No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...