Friday, August 02, 2013

Ramadhan : suatu ujian atau doa yang termakbul?

SubhanaAllah... SubhanaAllah... SubhanaAllah...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang...
Segala puji bagi Allah, Tuhan ku dan Tuhan mu...Tuhan Pencipta sekalian alam...
DariNya aku datang dan kepada Dia jua sebaik-baik tempat kembali..

Allahu Akbar.. Allahu Akbar... Allahu Akbar...

Segala puji dan syukur pada Allah Yang Maha Mendengar dan Mengurniakan..
Maha Pengampun..Maha Memakbulkan segala doa...
Dia yang Memberi Nikmat...Yang Memberi ujian sebagai tanda kasihsayangNya...

Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

tak mampu di taip apa yg di tegur Nya sepanjang Ramadhan ini...
terlalu banyak hikmah dan ibrah dari segalanya...
terasa seperti suatu ujian yg sgt berat..
tapi bila di renungkan difikir kembali, itu doaku sendiri..
Allahu rabbi.. perancangan Allah lah yg terbaik.. Allahu Akbar..  T_T

berdoalah dan yakinlah pada Tuhan mu..benar..Dia akan kabulkan...

aku pikir bukan di sini tempat aku ceritakan semua yg berlaku.
kerna aku sgt kuatir ia tidak dapat di fahami orang ramai.
biarlah ia menjadi rahsia aku dan Penciptaku..
yg aku tahu. Allah sgt dekat. lebih dekat dari diriku sendiri.. Allah.. T_T
cukup aku mendapat apa yg aku cari dalam Ramadhan kali ini..
Allah sudah memberi. walau aku tersgt berat utk meminta kerana malu.
moga Ramadhan seterusnya juga punyai memoir terindah utk aku selalu rindui..amiin.
memori 2010, 2011, 2012, 2013....tak sangka panjang umurku melalui 4 Ramadhan yg hebat.
yang tak pernah aku bayangkan dan fikirkan selama aku hidup aku akan miliki..


Ramadhan?
kesuntukan dan kekangan masa membuatku jauh dari laptop.
gelanggang realiti jauh lebih hebat cabaran dari gelanggang maya ciptaan khayalan.
apalagi untuk update status Fb setiap hari atau update blog seperti kebiasaan sbelumnya.
baru aku sedar dan mengerti akan "ada apa dengan Ramadhan?"
ujian, nikmat, rahmat, barokah, pengorbanan, redha, iman, taqwa, sabar, semangat, kesungguhan, jalan.
sungguh jalan-jalan itu terbentang luas bagi yang mahu melaluinya...


Lailatul Qadar?? 
utk memburunya mmg pasti, tapi tiada daya dan upayaku utk bertemunya
melainkan dengan keizinan daripada Allah semata..
berbuatlah kerana cintakan Rabb mu..
bukan hanya utk menagih ganjaran dan ampunan semata.

Fastabiqul Khairat?
berlumba-lumbalah dalam melakukan kebaikan.
ya ia juga suatu kepastian dan kemestian. tetapi bagaimana?
kualitikanlah tiap amalmu walaupun sedikit..
Allah tidak melihatkan kuantiti, tetapi usaha dan kualiti ibadat tersebut..


Harapan Ramadhan?
moga ALLAH menerima segala amal dan memberkati segala ilmu yg dipelajari.
moga ALLAH ampunkan segala dosa yang disengajakan atau tidak disengajakan.
moga ALLAH tidak menggolongi aku dalam kalangan orang2 yg celaka dan rugi akibat tidak memperoleh taqwa dan pengampunan setelah Ramadhan melepasinya sedang aku melalui sebulan penuh bulan mulia ini.
dan moga ALLAH menyintaiku sepertimana cintaNya pada org2 yg soleh/ah dan para kekasihNya..amiin.


apalagi yang aku harapkan selain dari perhatian dan pemeliharaan daripada Allah..
Allah Tuhan ku.. Cinta Agungku...
ini doaku selamanya.

Engkau sgt baik Ya Rahman.. :')

aku malu.

T_T

"When we pray, Allah hears more than we say, answers more than we ask, gives more than we imagine, in His own time..and His own ways."


p/s: insyaAllah akan dikongsi aktiviti2 sepanjang ramadhan 2013, jika diizinkan Allah..amiin.




No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...