Saturday, April 14, 2012

ape hal pandang macam tu??

salam...
kesibukan hari2 membuatku lupa pada pesanan khidmat masyarakat..heehe
entri ini adalah satu perkongsian dgn antunna semua (amnya yg bertudung labuh n xlabuh skali)..
moga kita dapat memanfaatkan bersama apa yg tersurat n tersirat...afwan...

and the story begin....

kisah ini bermula apabila ada seorang pemudi yg menyuarakan ketidakpuasan hatinya terhadap golongan akhowat2 yg bertudung labuh (dikatakan ala2 alim) yg memandang slack pada mereka yg tidak memakai tudung labuh..means,, tudung bawal, shawl, slendang, tudung indon, ariano n sebagainya..hal ini menimbulkan kemarahan si pemudi tadi yg katanya 'menggelegak' dgn org yg ala2 alim yg suke pandang slack ni.. mereka juga menutup aurat,,apa masalahnye? 

dunia ini memang banyak dugaannya...

sedikit nasihat dari aku yg baru setahun stgh bertudung labuh n berniqab...n bertahun2 xpakai tudung labuh (dulu punye citer la)...

dulu...
- situasi aku sebagai wanita yg xpakai tudung labuh n tutup aurat ala kadar jer....

mula2 sekali aku nak tnya diri aku la.. aku pakai macam ni Allah marah x?? means, pakai bju kurung, pakai inner, tudung bawal (ni yg plg baik da bagi aku dulu)..stokin xpakai, handsock xpakai..tudung bawal or selendang tu jarang.. Allah suka x? dulu...masa aku pakai xtutup aurat dgn sempurna, aku pon menggelegak gak bila org yg pakai tudung labuh ni pandang lain mcm je tgk aku mcm aku ni jht sgt.. tapi bila fikir2 balik kenapa mereka pndang aku mcm tu sbb kejahilan aku sendiri pakai pakaian mcm tu, aku jadi malu sendiri la kan.. kalau manusia pon xboleh nk tgk kita dgn selesa, ini pula Allah yg menurunkan perintah menutup aurat dan melabuhkan pakaian menutup seluruh tubuh.... Allah tgk ke kita dgn pakaian kita yg xmenutup aurat?? mendedahkan aurat untuk tontonan mata2 jahat lelaki?? Allah suka ke kalau kita sendiri yg meletakkan diri kita di tempat fitnah? menggoyahkan iman lelaki?? cuba nilai diri kita sendiri dulu sebelum kita tuduh orang lain pandang slack pada kita.. kenapa mereka pndang macam tu? dah memang kita yg mulakan.. kalau pakaian kita sempurna, mereka pasti sejuk hati tgk kita kan kan kan.. heeehehe =P

tudung bawal... apa yg salahnya? cube try duk tgh panas..boleh nmpak dgn jelas rambut r leher..kalau hujan pula siap boleh nampak warna kulit  lagi..jadi, tudung ini menepati ciri2 tutup aurat cara Islam x??

tudung ala2 indon.. tudung ni yg macam tudung arianoo(bukan nama sebenar) tu.. yg xpayah iron..org yg malas iron tudung memang suka sgt la ngn tudung ni... tudung yg ramai artis2 duk pakai.. n ramai pula yg mengikut...haa yg ni apa pula salahnya ?? da tutup dada kan... betul ke da tutup? okey.. cuba try duk depan kipas.. ape yg jadik? haaa kan da malu..nmpak bentuk tubuh kan? kalaupun labuh, ia masih juga nipis n kainnya jenis yg melekat kt tubuh... jadi ape guna labuh kalau yg wajib di tutup itu masih jelas boleh di lihat bentuknya?? lupakah pada hadis tntg berpakaian sprti telanjang?? lagi satu, bentuk leher pon nampak, janganlah kita samakan pemakaian kita macam rahib2 kristian,,mereka pon pakai tudung, tapi begitulah,bentuk lehernya dapat dilihat dgn jelas..jadi, tudung ini menepati ciri2 tutup aurat cara Islam x??

selendang/shawl...yg ni memang yg paling ramai pakai.. terutamanya golongan yg baru nk kenal dunia.. i mean..remaja la.. dulu masa aku muda2 pon suke pakai selendang.. masa tu artis yg pakai selendang xfemes pon lagi..yer? apa salahnya ngn selendang? tutup aurat jugak kan pakai tudung jugak!! mmg jelas2 nampak da salahnya.. aku yg pakai dulu pon tahu aku berdosa pakai macam tu.. maksud aku, selendang yg nipis tu dan singkat.. tidak mengikut ciri2 hijab yg ditetapkan oleh syarak.. singkat, nipis,jarang, xtutup lepas dada n over... da masuk tabarruj pula..jadi, tudung ini menepati ciri2 tutup aurat cara Islam x??

kesimpulannya...
kalau xpakai tudung labuh... kita xperasan pon bentuk tubuh kita still boleh terbentuk bila kita berjalan, duduk n sbgainya.. kain baju kurung tu pula nipis n kdg2 kainnya licin pula.. kalau tudung yang kita pakai tu singkat, mmg jelas la nmpak aurat, lebih2 lagi kalau time2 nk hujan, angin kuat time tu.. haaa masa tu la rasa malu baru nk tutup2..baru nk tarik2 baju.. mana nk cari kain untuk tutup bntuk tubuh yg terbentuk?? kalau pakai tudung labuh kan senang.. kita menutup separuh da badan kita.. kalau hujan lebat pon xde efek ape2 sbb tudung tu da labuh n wlupun basah, dia xmelekat pon kt tubuh sebab akan jadi byk lapis cmpur ngn baju sekali..

kalau xnak dipandang slack, jgn pakai seluar slack...hihii sori2..
maksudnya, kalau nak dipandang baik oleh org lain, pakailah pakaian terbaik di sisi Allah... 
pakaian yg di sukai oleh Allah dan rasulNya.. =)
lagi baik n sempurna kalau ikut pakaian isteri2 Rasulullah saw...=)
macamana pakaian mereka?? rajin2 la menelaah buku n menimba ilmu...
dan jgn lupa amalkan...selamat semua!! 

jika Allah memandang baik pada kita, pasti seluruh makhluk n ciptaanNya akan memandang baik juga pada kita..=))

wassalam...
Tuhan Cinta Agungku~







No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...