Friday, March 09, 2012

TANGISAN AL-QUDS & PALESTIN T_T



INFO PALESTIN
sedikit sejarah tentang palestin


330-640AD - Palestine under Byzantine rule.
638 AD       -  During the time of Caliph Omar Ibn Al-Khattab, Palestine was captured from Byzantine  
                       (Romans).
661-750AD - Ummayyad Caliphs rule Palestine from Damascus
685-705AD - construction of Dome of the Rock by Caliph Abd MAlik.
705-715AD - Construction of Al-Aqsa Mosque by al-Walid I
750 - 1258 - Abbasid Caliphs rule Palestine from Iraq
1099-1187 - crusaders occupation of Palestine and Jerusalem.
1187           - Jerusalem Liberation by Salahuddin.
1260-1561 - Palestin under Namluki rule
1516-1918 - Ottomen Empire
1918          - British Occupation
1947          - Israeli forces occupy more than half of Palestine
1948          - Israeli forces occupy the total of 79% of Palestine
1948          - Israeli forces a mass migration from the occupied land in Palestine.

massive destruction of Palestinian towns after Nakba 1948

shocking facts - since 1967, 700 000 Palestinian di tangkap dan dipenjarakan dan 10 000 daripadanya adalah dari kalangan wanita.

sebagai seorng yang mengaku Muslim dalam agma Islam, sewajarnya
kita mempertahankan Al-Aqsa dan Palestin drpd yahudi zionis dan sekutu2nya.. tidak kira siapa pun kita, semuanya kerana Allah! kerana mereka yg berada di sana juga saudara2 kita.. maka x sepatutnya kita di sini hanya bersenang-senang tanpa cuba membantu sedikit pun...jika kita tidak mampu untuk ke sana berjihad bersama mereka, biarlah kita di sini lepas dgn jihad melawan nafsu sendiri, memboikot barangan2 Yahudi, menggunakan apa yg mereka sediakan untuk meluas lebarkan misi dakwah dan bukan untuk bersosial suka2.. menolong menyebarkan berita2 tentang penindasan umat di negara2 Islam di luar sana, berinfak untuk membantu dari segi kewangan, pakaian, makanan mahupun harta.. selemah2 iman adalah yg mengubah dgn hati jika tidak mampu membantu dgn tgn atau lisan.. bersatulah demi agama Allah, saling mendoakan kemenangan saudara2 di sana.. biarlah kita juga merasa sakit di saat mereka kesakitan dan menderita.. jangan biarkan diri menjadi sebahagian dari golongan yg tercatat dlm hadis yang mana di akhir zaman, Islam itu hanya tinggal pada nama sahaja...bantu lah agama Allah dgn hati yg ikhlas walau dalam apa cara sekalipun.. nescaya kelak Allah akan bersamamu... dan itu setinggi2 nikmat.. jihad fi sabilillah! Allahu Akbar!


ini gambar2 Al-Aqsa pada 
antara gambar-gambar2 masjid Al-Aqsa yg dalam proses untuk di robohkan sejak beberapa puluh tahun dahulu...

       

gambar2 lain boleh di lihat di website ni : 



AL-AQSA MEMANGGIL
menanti saat di robohkan dan kita hanya mampu menunggu...


6 years ago...

BAITULMAQDIS: Masjid al-Aqsa - tempat suci ketiga Islam selepas Makkah dan Madinah, mula mengalami keretakan serius dan boleh runtuh pada bila-bila masa akibat kegiatan Israel mengorek lubang bawah tanah di kawasan berkenaan sejak 1967. 



Mufti al-Aqsa, Sheikh Ikrama Sabri, berkata keretakan paling jelas dilihat pada tembok penanda garis sempadan kawasan Haram al-Sharif, iaitu meliputi banyak tempat di Masjidil Aqsa dan Bandar Lama yang melingkunginya sejak dicerobohi rejim Zionis. Kesan retakan besar dapat dilihat pada tembok terbabit kerana kerja mengorek dilakukan rejim Yahudi sejak 1967, katanya kepada stesen televisyen al-Jazeera, Sheik Ikrama. Beliau menuduh Israel cuba merosakkan Masjid al-Aqsa dengan menghalang kerja pembaikan bangunan berkenaan. Katanya, Israel menggunakan peralatan berat bagi mengorek kawasan itu atas alasan mencari bukti kewujudan kuil Yahudi sebelum pembinaan al-Aqsa. 

Dalam laporan berasingan, sebuah akhbar Yahudi turut mendedahkan bahawa sebahagian besar tembok atau dinding Masjid al-Aqsa yang dibina pada abad ke-16 di sekeliling Bandar Lama di Baitulmaqdis, akan runtuh jika tidak diperbaiki segera. Kajian kejuruteraan yang dilakukan Pihak Berkuasa Antikuiti Israel mendedahkan 380 meter atau satu persepuluh daripada tembok masjid itu boleh runtuh pada bila-bila masa.






2010...

Ketua Biro Politik pada Gerakan Perlawanan Islam (Hamas) Palestin Khalid Mishal memperingatkan dunia Islam, utamanya negara-negara Arab, akan robohnya Masjid al-Aqsha di Jerusalem (Alquds) akibat aktiviti penggalian yang terus menerus dilakukan pihak Israel. Dikatakan Mishal, Masjid al-Aqsha dan bilangan Alquds saat ini berada dalam status bahaya dan darurat beriringan dengan proses "pembersihan" tempat-tempat bersejarah Islam di sekitar wilayah kota suci itu.

"Dan saya sangat takut jika Masjid al-Aqsha akan runtuh secara tiba-tiba," kata Mishal dalam acara peringatan setahun mengenang perang Gaza yang digelar di Damaskus, Syria, Jumaat (22/1) kemarin, sebagaimana disiarkan Aljazeera. Mishal menegaskan, bahawa krisis Masjid al-Aqsha dan masalah Palestin adalah krisis dan masalah bersama dunia Arab dan Islam.



sekarang...???
21 FEB 2012 - Badan Pendudukan Israel (IOA) menggunakan bahan kimia untuk mempercepatkan penggalian bawah tanah bahagian masjid Al-Aqsa, di kawasan baitul Maqdis yg diduduki. hal ini di umumkan oleh Kamal Al-Khatib, Timbalan Ketua gerakan Islam di kawasan Palestin yang diduduki pada tahun 1948. beliau berkata dalam sidang akhbar bahawa penggunaan bahan-bahan kimia tersebut bertujuan untuk mempercepatkan proses penghakisanan lapisan berbatu atau asas yang melindungi masjid Al-Aqsa. beliau berpendapat IOA telah merancang untuk melemahkan asas tapak suci tersebut sebagai persediaan untuk merobohkan dan membina kuil mereka di atasnya..

sumber : www.palestine-info.co.uk

hari ni apa ??? semua x mampu nak jawab dgn tepat apa yang benar2 berlaku di tanah suci JErusalem, Baitul Maqdis, Palestinians, Al-Quds/al-Aqsa, Dome of the rock...










No comments:

Post a Comment

berkata benarlah walaupun pahit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...